مدلی جدید برای تعیین ظرفیت تولید برپایه کارایی، قیمت و هزینه و تفکیک زیان ناشی از ظرفیت تولید و ناکارایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این مقاله مدل ترکیبی برای تعیین ظرفیت تولید با درنظرگرفتن ورودی و خروجی ها براساس کارایی پرداخته و زیان ناشی از عدم استفاده مناسب از ظرفیت تولید نیز محاسبه می شود.

  روش شناسی پژوهش: 

 تحقیق حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نوع مطالعه بنیادی است. روش ارزیابی ظرفیت تولید، براساس مدل تحلیل پوششی داده ها است که  برای ارزیابی کارایی و عملکرد مناسب بوده و قابلیت تعیین ظرفیت تولید را نیز دارد. در مدل های موجود ارزیابی ظرفیت تولید، با فرض امکان تغییر تمامی ورودی ها/ خروجی ها با یک ضریب ثابت (مدل شعاعی) و یا با فرض تغییر مجزا در تمامی عوامل موثر بر تولید (مدل غیرشعاعی) بیان شده اند. اما در واقعیت ممکن است در سازمان ها/ شرکت ها برخی ورودی و خروجی ها به صورت شعاعی و برخی از آن ها به صورت غیرشعاعی تغییر کنند. در این مقاله، مدل جدیدی برای تعیین ظرفیت تولید ارایه شده که ظرفیت تولید را در حضور عوامل شعاعی و غیرشعاعی بصورت توام می سنجد همچنین قابلیت تشخیص زیان ناشی از هر یک از مواردی مانند قیمت خروجی ها، قیمت ورودی ها و یا مقدار کمبود خروجی و مازاد ورودی را دارد و مدلی مناسب برای ارزیابی ظرفیت تولید در مسایل کاربردی و واقعی است.

یافته ها: 

رویکرد پیشنهادی در این مقاله به ترکیب نکات مدل شعاعیCCR و مدل غیرشعاعیSBM با هدف تعیین ظرفیت تولید و نه فقط سنجش کارایی می پردازد و به کمک آن می توانیم ظرفیت تولید را علاوه بر داده های شعاعی، با حضور داده های غیرشعاعی ارزیابی نماییم. در مطالعه موردی دوازده بیمارستان با ورودی ثابت پزشک، و ورودی متغیر پرستار و دو خروجی بیماران سرپایی و بستری، ملاحظه گردید که با حذف ورودی های متغیر در حضور خروجی های شعاعی و غیرشعاعی بهبودی در کارایی حاصل نمی گردد. از طرفی نتایج نشان می دهد برخی بیمارستان ها باید استفاده از ظرفیت خود را بهبود بخشند و در برخی بیمارستان ها با افزایش تعداد پرستاران، می توان تعداد بیماران سرپایی و یا بستری را بیشتر کنند و عملکرد بیمارستان ها را بهبود بخشید. سپس با استفاده از تجزیه کارایی ها عامل ناکارایی و مقدار آن مشخص گردید. مدل ترکیبی تعداد واحدهای ناکارای کمتری را نسبت به مدل BCC خروجی محور نشان می دهد.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

  در این مقاله مدل ترکیبی ظرفیت تولید در حضور شاخص های شعاعی و غیرشعاعی ارایه شده است  که می تواند مقدمه ای برای ارایه مدل های DEA ظرفیت تولید تحت شرایط ورودی و خروجی های متفاوت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
516 تا 532
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!