مداخله کیفری در وضعیت تعارض منافع پزشکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

وضعیت تعارض منافع در فعالیت حرفه ای پزشکی، از مصادیق مهم نقض حقوق بیمار، نقض اعتماد میان بیمار و نظام سلامت و امکان ترجیح منفعت شخصی پزشک (منافع نا به جا) بر منافع بیمار (منافع به جا) در فرآیند درمان وی محسوب می گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل و بررسی لزوم مداخله کیفری و نهایتا جرم انگاری وضعیت تعارض منافع در نظام سلامت و به طور خاص جامعه پزشکی به عنوان مهم ترین کنشگران این حوزه، می باشد.

روش

این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و مطالعه اسناد و مدارک استفاده شده است.

ملاحظات اخلاقی: 

در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها: 

مطابق با یافته های پژوهش، وضعیت تعارض منافع در میان پزشکان وضعیتی شایع بوده و زمینه های مختلفی برای ایجاد آن در نظام سلامت وجود دارد. بسیاری از این وضعیت ها مورد شناسایی قرار نگرفته و موارد شناسایی شده نیز مورد مداخله موثر واقع نشده است. با توجه به اهمیت نظام سلامت، تعارض منافع پزشکان در حوزه نظارت اجتماعی، مکان نگاری گردیده و عدم رسیدگی و جلوگیری از بروز آن، ممکن است موجب ایراد آسیب های جبران ناپذیری به نظام سلامت و سطح اعتماد عمومی گردد.

نتیجه گیری: 

عواملی همچون اصل ضرر، به دلیل ضرر ناشی از سلب اعتماد عمومی از نظام سلامت به دلیل عملکرد پزشک در وضعیت تعارض منافع و همچنین غیر اخلاقی بودن ذاتی قرارگیری آگاهانه پزشک، در وضعیت تعارض منافع و مواردی دیگری مانند آن، لزوم مداخله کیفری و در نهایت جرم انگاری در وضعیت تعارض منافع پزشکان را تبیین و توجیه می نماید. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مداخله کیفری در وضعیت تعارض منافع پزشکان، در معنای عام مداخله، ضرورتی انکارناپذیر بوده، لذا با مکان نگاری این وضعیت در سپهر نظارت اجتماعی، اقدامات کنشی و واکنشی کیفری با رعایت اصل استفاده از مجازات به عنوان آخرین حربه توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
705 تا 720
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!