ارزیابی حساسیت اراضی به بیابان زایی با بهره گیری از مدل ESAs و اولویت بندی راهبردهای مدیریتی (مطالعه مورد: حوزه کویر نمک، استان خراسان رضوی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیابان زایی فرآیندی پیچیده و تهدید جدی محیط زیستی در بسیاری از مناطق به ویژه مناطق خشک جهان است. با شناخت دقیق عوامل موثر در گسترش بیابان زایی و ارایه راهبرهای مدیریتی مناسب، امکان کاهش و یا مهار این پدیده، فراهم می شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی معیارها و شاخص های مهم و پهنه بندی حساسیت اراضی به بیابان زایی در حوضه کویر نمک استان خراسان رضوی و ارایه راهبرد های مدیریتی مقابله با بیابان زایی انجام شد. در این پژوهش از مدل ارزیابی حساسیت اراضی به بیابان زایی (ESAs)، داده های موجود و مبتنی بر برداشت میدانی و واقعیت های زمینی در سال 1400 استفاده شد. درآغاز پنج معیار خاک، اقلیم، پوشش گیاهی، فرسایش و فعالیت های انسانی به عنوان معیارهای اصلی بیابان زایی منطقه شناسایی و سپس برپایه نظر کارشناسی بیش از 40 متخصص منابع طبیعی، شاخص های هر معیار طبقه بندی، وزن دهی و ارزش گذاری شد. با محاسبه میانگین هندسی شاخص ها، کیفیت هر معیار تعیین و در آخر نقشه پهنه بندی حساسیت اراضی به بیابان زایی در سامانه اطلاعات جغرافیایی به دست آمد. تعیین راهبردهای مدیریتی با بهره گیری از روش دلفی و با توزیع پرسش نامه در دو مرحله و براساس برنامه ریزی سناریو و آینده پژوهی انجام شد. نتایج نشان داد از میان معیارهای بیابان زایی منطقه، اقلیم، فعالیت های انسانی، خاک و فرسایش به ترتیب با ارزش 1.54، 1.53، 1.51 و 1.50 مهمترین معیارها و پوشش گیاهی با ارزش 1.45 به عنوان معیار بعدی موثر در بیابان زایی می باشد. بر اساس نتایج، 12% از مساحت منطقه در کلاس شکننده و حدود 88%  نیز در کلاس های بحرانی متوسط تا شدید قرار دارد. براساس برنامه ریزی سناریو و روش آینده پژوهی، بهترین و بدترین سناریوها در چهار دسته مختلف محیطی و طبیعی همچون اعمال مدیریت تطبیقی و انسجام سازمانی، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی، توسعه آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات، طرح های مشارکتی منابع طبیعی، به عنوان راهبردهای مدیریتی جامع نگر تدوین شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!