تاثیر چند گونه قارچ تریکودرما و مایکوریز بر محتوای کلروفیل و تولید اسانس گیاه شوید (Anethum graveolens L.) در شرایط گلخانه ای.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر گونه های جنس تریکودرما و قارچ های مایکوریز در افزایش عملکرد، درصد و مقدار اسانس گیاه شوید در شرایط گلخانه ای اجرا گردید. به همین منظور، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. ریشه دو رقم شوید محلی تبریز و رقم لانگ آیلند ماموت با مایه های تلقیح تهیه شده از جدایه های دو گونه تریکودرما (longibrachiatum BZ4-4 و Trichoderma harzianum Na-1ac.) و دو گونه قارچ مایکوریز Rhizophagus irregularis) وGlomus verciform) تیمار شد. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که بیش ترین شاخص کلروفیل برای قارچ T. harzianum به میزان 03/4 و کم ترین میزان برای قارچ G. verciform به میزان 27/2 بود. همچنین بیش ترین میزان کلروفیل b مربوط به تیمار T. harzianum × رقم محلی تبریز به مقدار28/11 (میکروگرم بر میلی لیتر) و کم ترین مقدار مربوط به تیمار T. longibrachiatum + رقم محلی تبریز به میزان µg/ml 36/2 بود. همچنین بیش ترین درصد کلونیزاسیون مربوط به تیمار رقم لانگ آیلند × R. irregularis به میزان 77 درصد و کم ترین مربوط به تیمار رقم محلی × G. verciform به میزان 29 درصد بود. از نظر محتوای اسانس، بیش ترین درصد اسانس مربوط به قارچ T. harzianum به میزان 39/2 درصد و کم ترین مربوط به قارچ G. verciform به میزان 7/0 درصد بود. اثرات متقابل رقم × قارچ نیز بر کلروفیل a، کلروفیلb و کارتنویید معنی دار بود و باعث افزایش آنها گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!