تاثیر بازخورد ویدیویی شخصی سازی شده بر سطح دانش لوله گذاری داخل نای دانشجویان کارشناسی هوشبری: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از روش های آموزشی جدید در آموزش به دانشجویان رشته های علوم پزشکی اهمیت بالایی دارد. روش شبیه سازی یکی از این روش هاست که به صورت بازخورد ویدیویی شخصی سازی شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی بازخورد ویدیویی شخصی سازی شده بر سطح دانش لوله گذاری داخل نای دانشجویان کارشناسی هوشبری بود.

روش ها:

مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود که بر روی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1400 انجام شد. 44 دانشجو به روش در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به روش بلوکی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مشخصات جمعیت شناختی دانشجویان و محقق ساخته دانش لوله گذاری داخل نای استفاده شد. اعضای گروه کنترل پس از یک جلسه آموزشی و تمرینی 90 دقیقه ای در پراتیک، هر یک اقدام به لوله گذاری داخل نای روی مولاژ کرده و عملکرد آن ها ثبت شد. برای گروه مداخله علاوه بر تمرینات یک جلسه ای 90 دقیقه آموزش لوله گذاری داخل نای با استفاده از مانکن، یک جلسه نیز بازخورد ویدیویی شخصی سازی شده اجرا شد.

یافته ها:

بین دو گروه از نظر مشخصات جمعیت شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. میانگین نمرات دانش لوله گذاری داخل نای دانشجویان قبل از مداخله در گروه آزمون (56/2) 82/7 و در گروه کنترل (89/3) 48/8 بود که بر اساس آزمون تی مستقل تفاوت آماری معنی داری نداشتند (51/0P=). نتایج آزمون تی زوجی تفاوت آماری معنی داری را در نمره دانش لوله گذاری داخل نای گروه مداخله نشان داد به گونه ای که بعد از مداخله دانشجویان گروه آزمون دانش لوله گذاری داخل نای بالاتری داشتند (001/0P<). همچنین میانگین نمرات دانش لوله گذاری داخل نای دانشجویان گروه مداخله از زمان پیش آزمون به پس آزمون ارتقا پیدا کرد (001/0P<) در حالی که در گروه کنترل این گونه نبود (19/0P=).

نتیجه گیری:

با توجه به اثربخشی مداخله بازخورد ویدیویی شخصی سازی شده بر دانش لوله گذاری داخل نای دانشجویان کارشناسی هوشبری، پیشنهاد می شود که از این روش در آموزش مهارت لوله گذاری داخل نای در دانشجویان کارشناسی هوشبری استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!