بررسی ارتباط بین مواجهه با صدا با سطح برخی هورمون های تولیدمثل مردان شاغل در نیروگاه برق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 شاغلین در نیروگاه های برق به علت کار با بوستر پمپ ها، کندانسورها، فن ها، بویلرها، دریچه های بخار و سایر تجهیزات در مواجهه با صدا می باشند. صدا به عنوان یک عامل زیان آور شایع، اثرات مخربی بر سلامتی انسان دارد. احتمال اثر صدا به عنوان یک استرس زای شغلی بر فاکتورهای باروری وجود دارد و یکی از مشکلات مشاهده شده در جوامع مختلف ناباروری است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط مواجهه شغلی با صدا با سطح برخی هورمون های تولید مثل مردان شاغل در نیروگاه برق می باشد.

روش ها

مطالعه توصیفی-تحلیلی در بین شاغلین بخش های مختلف نیروگاه برق منتخب در اطراف تهران در سال 1398 اجرا شد. 122 مرد شاغل در نیروگاه با شرایط سنی 50-20 سال، عدم سابقه ناباروری و عدم مصرف داروهای مکمل بدنسازی و استروییدی انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه های مصرف دخانیات و کیفیت خواب پیترزبورگ (PSQI)، قد و وزن به منظور محاسبه  BMIسنجش شد. مواجهه با صدا با استفاده از دستگاه صداسنج (SLM) اندازه گیری شد و با توجه به مدت زمان هر وظیفه شغلی، تراز معادل فشار صوت برای افراد محاسبه گردید. سطح سرمی هورمون های تستوسترون آزاد، LH، FSH  شرکت کنندگان تعیین گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSSنسخه 25 انجام شد.

یافته ها

بین ویژگی های دموگرافیک (وضعیت تاهل، شیفت کاری، تحصیلات، کیفیت خواب و مصرف دخانیات) با سطح سرمی هورمون های تستوسترون آزاد، LH و FSH رابطه آماری معنی داری وجود نداشت. با افزایش سن (0/005=P، 25/0-r=) و سابقه کار (0/025=P، 0/203-r=) سطح سرمی هورمون LH به طور معنی دار کاهش یافت. در بررسی رابطه BMI با سطح هورمون ها، علی رغم کاهش سطح هورمون های تولید مثل با افزایش وزن، رابطه معنی دار نبود (0/05>p). بین میزان مواجهه با صدا با سطح سرمی هورمون های تستوسترون آزاد، LH و FSH رابطه معنی داری مشاهده نگردید (0/05>p).

نتیجه گیری

ارتباطی بین مواجهه با صدا و ویژگی های دموگرافیک با سطح هورمون های تولیدمثلی تستوسترون آزاد، LH و FSH وجود نداشت. با این وجود بدون استفاده از روش های دقیق تر و برآورد عملکرد باروری مردان و روش مطالعه قوی تر، نمی توان در این خصوص اظهار نظر قطعی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1462 تا 1473
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!