اثر تمرینات مقاومتی و استقامتی بر مسیر پیام رسانی Nrf2/Keap1 در بافت بیضه رت های مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مسیر آنتی اکسیدانی Nrf2/Keap1 در سلول از آسیب سلولی در مقابل استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند و این مسیر در اثر دیابت مختل می شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثر تمرینات ورزشی استقامتی و مقاومتی بر این مسیر در بافت بیضه رت های مبتلا به دیابت است.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه تجربی 48 سر رت نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به 6 گروه تقسیم شدند: کنترل، کنترل تمرین مقاومتی، کنترل تمرین استقامتی، دیابتی، دیابتی تمرین مقاومتی و دیابتی تمرین استقامتی بعد از 12 ساعت ناشتا نگهداشتن، دیابت در حیوانات از طریق تزریق داخل صفاقی mg/kg120 نیکوتین آمید و mg/kg65 استرپتوزوتوسین القا شد. 72 ساعت بعد از القای دیابت، حیوانات به مدت 10 هفته طبق پروتکل تحت تمرینات استقامتی و مقاومتی قرار گرفتند. پس از پایان تمرینات مورد نظر، بیان ژن های Nrf2، Keap1 و HO1 در بافت بیضه به روش real-time PCR اندازه گیری شد.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که القای دیابت به صورت معنی داری منجر به کاهش بیان ژن های Nrf2 و HO1 شد (0/05<p) در حالی که بیان Keap1 افزایش نشان داد اما این افزایش معنی دار نبود (0/05>p). انجام تمرینات استقامتی به طور معنی داری سطح بیان Nrf2 را افزایش داد (0/05<p). تمرینات مقاومتی سبب تغییر بیان ژنهای مرتبط با مسیر Nrf2/Keap1 شد اما این تغییرات معنی دار نبود (0/05>p).

استنتاج

تمرینات ورزشی استقامتی و مقاومتی می توانند منجر به فعال شدن بیان ژن های مسیر پیام رسانی Nrf2/Keap1 شوند و فعال کردن این مسیر ممکن است منجر به کاهش عوارض ناشی از دیابت بر بیضه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!