شناسایی عفونت مایکوباکتریوم توبرکولوزیس کمپلکس در انسان به روش الایزای غیرمستقیم، با استفاده از پروتئین های سبک وزن به دست آمده از فیلتراسیون کشت Mtb سویه C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سل از مشکلات اصلی سلامت جهانی با مرگ ومیر بالاست. ایجاد یک روش شناسایی سریع و ارزان به خصوص در کشورهای درحال توسعه، بسیار قابل توجه است. ازاین رو در این مطالعه، طراحی سیستم الایزای غیرمستقیم با استفاده از آنتی ژن های با وزن مولکولی پایین، جداشده از فیلتراسیون کشت مایکوباکتریوم توبرکوزیس سویه C، جهت شناسایی عفونت Mycobacterium tuberculosis Complex در انسان، مورد هدف قرار گرفت.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه، از پروتیین های ترشحی Mtb سویه C جداشده با Sephadex-G50 به عنوان آنتی ژن هدف، در طراحی سیستم الایزا استفاده شد. سپس نمونه سرم موارد بالینی دارای نتایج تست توبرکولین، کشت، اسمیر میکروسکوپی اسید فست و PCR، باهدف ردیابی آنتی بادی علیه این پروتیین های سبک وزن، توسط سیستم الایزای طراحی شده، موردبررسی قرار گرفتند.

یافته ها: 

از میان فرکشن های پروتیینی به دست آمده از کروماتوگرافی، فرکشن دوم (F2) با غلظت تقریبی mg/ml7/0 و باندهای پروتیینی در محدوده 40-14 کیلودالتون در آنالیز SDS-PAGE (12.5%)، به عنوان آنتی ژن هدف در طراحی سیستم الایزا مورداستفاده قرار گرفت. سیستم الایزای طراحی شده، 78درصد حساسیت و 92درصد ویژگی در شناسایی افراد مبتلا به سل ریوی داشت.

استنتاج

نتایج حاصل از سیستم الایزای غیرمستقیم بر پایه پروتیین های سبک وزن، با حساسیت و ویژگی به دست آمده در این مطالعه، این فرضیه را پشتیبانی می کند که آنتی ژن های با وزن مولکولی پایین موجود در فیلتراسیون کشت Mtb می توانند در تست الایزا به عنوان ابزار شناسایی مفید در شناسایی بیماران مبتلابه سل ریوی مورداستفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!