تاثیر مصاحبه انگیزشی، رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی بر پیامد جنینی- نوزادی در زنان باردار مبتلا به سندرم متابولیک:کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مطالعات زیادی درمورد اثرات بهداشتی رژیم غذایی، مصاحبه انگیزشی و فعالیت بدنی در دوران بارداری انجام شده است، اما تعداد محدودی از آن ها اثرات استفاده همزمان از مداخله ترکیبی بر پیامد نوزادی در زنان باردار مبتلا به سندرم متابولیک را توصیف می کنند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی، توصیه های رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر پیامد جنینی- نوزادی در زنان باردار مبتلا به سندرم متابولیک انجام شد.

مواد و روش ها:

 این کارآزمایی بالینی تصادفی، یک سوکور وکنترل شده در بیمارستان های شهر بابل(شمال ایران) در سال 1397 روی 120زن باردار مبتلا به سندرم متابولیک با سن حاملگی 20-15 هفته انجام شد. مادران به صورت تصادفی بلوکی به دو گروه 60 نفری اختصاص یافتند و تا پایان حاملگی پیگیری شدند. از هفته 32 بارداری پیامدهای جنینی- نوزادی  بین دو گروه ارزیابی و مقایسه شد. گروه مداخله یک جلسه مصاحبه انگیزشی، دو جلسه مشاوره متخصص تغذیه و سه جلسه فعالیت بدنی داشت و گروه کنترل مراقبت های روتین بارداری را دریافت نمودند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل چک لیست مشخصات جمعیتی و ویژگی های باروری، اندازه گیری های تن سنجی و چک لیست نتایج بیوشیمیایی و حاملگی بود. داده ها با آمار توصیفی، تی مستقل، ANOVA و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: 

بر اساس تشخیص متخصص نوزادان، گروه آموزش- مصاحبه انگیزشی کاهش قابل توجهی در سندرم دیسترس تنفسی نوزادی (3/7 درصد) در مقایسه با گروه کنترل (14/5 درصد) در پایان بارداری  نشان داد (0/01=P).

استنتاج

توصیه های رژیم غذایی، مصاحبه انگیزشی و فعالیت بدنی برای زنان باردار مبتلا به سندرم متابولیک در مراقبت های دوران بارداری می تواند مداخلات ایمن و عملی برای پیشگیری از سندرم دیسترس تنفسی در نوزادان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!