اثربخشی آموزش مجازی طرح محقق ساخته «حبل المتین» با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از مهم ترین وظایف نخبگان و فعالان عرصه فرهنگی، ارایه طرحهای نو و کارامد به منظور ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب زنان جامعه اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی طرح «حبل المتین» با مبنای تفسیر تنزیلی آیات عفاف و حجاب، بر رشد پایبندی به حجاب دانشجویان دختر انجام شد.

روش

طرح حبل المتین با استفاده از مراحل و راهبردهای آموزه های قرآنی عفاف و حجاب، بر اساس تفسیر تنزیلی به دست آمد. در ادامه از جامعه آماری600 نفره دانشجویان دختر در حال تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب و در دوگروه 15 نفره آزمایش وکنترل، جایگشت شدند. گروه آزمایش به مدت 30 روز در فضای مجازی، تحت آموزش طرح حبل المتین قرارگرفتند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه معتبر هشت گویه ای «مقیاس اسلامی پایبندی به حجاب» با روایی 09/. استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ در این پژوهش، 75/0 به دست آمد؛ لذا پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا انجام شد.

یافته ها: 

38 درصد از تفاوتهای فردی در پس آزمون، مربوط به تاثیر آموزش مجازی طرح حبل المتین بود. به ترتیب، آموزش مراحل سه گانه شناخت اصول دین، فرهنگ سازی غیر مستقیم عفاف و حجاب با تاکید غالب بر عفاف و تشریع روشن احکام عفاف و حجاب، منجر به رشد مولفه های «نگرش به حجاب» و «التزام عملی به حجاب» و در نهایت، رشد «پایبندی به حجاب» شد. 

نتیجه گیری:

 آموزش طرح حبل المتین در فضای مجازی، پابندی به حجاب دانشجویان دختر را به گونه معناداری افزود.

زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!