میزان بکارگیری روش های جلوگیری از بارداری در زنان زیر 18 و بالای 35 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی جنوب تهران

چکیده:
فاصله گذاری بین حاملگی ها یکی از عوامل موثر در زایمان سالم مادران است. بیشتر زنان قبل از رسیدن به یائسگی، روش های جلوگیری از بارداری مختلفی را تجربه می کنند. در حال حاضر روش های مختلف پیشگیری از بارداری با ایمنی بالا به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرد ولی در عمل نمی توان روشی را به عنوان ایده آل معرفی نمود. قرص های خوراکی ترکیبی، بهترین گزینه در زنان زیر 18 سال و روش دایمی (توبکتومی) و آی یو دی به ترتیب مناسب ترین روش ها در زنان بالای 35 سال معرفی شده اند.
این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی است که طی یک دوره 10 ماهه در سال 1382 انجام شده است. تعداد نمونه 180 نفر، 90 زن زیر 18 سال و 90 زن بالای 35 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی جنوب تهران می باشند. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه، داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج مورد بررسی نشان داد بین استفاده از روش جلوگیری در گروه زیر 18 سال با عواملی چون سن، سن همسر، شغل، شغل همسر، تحصیلات و تحصیلات همسر ارتباط معنی داری وجود نداشت و در گروه بالای 35 سال نیز نتایج دال بر عدم وجود ارتباط معنی دار بین سن واحدهای مورد پژوهش، سن و شغل همسر با نوع روش بود اما بین عواملی چون شغل (p=0.021)، تحصیلات (p=0.011) و تحصیلات همسر (p=0.008) با نوع روش ارتباط معنی داری وجود داشت.
ضمنا در این مطالعه بیشترین روش مورد استفاده در گروه زیر 18 سال آی یو دی (6/25 درصد) و در گروه بالای 35 سال قرص های خوراکی ترکیبی (30 درصد) بوده است. در نهایت این مطالعه نشان می دهد که زنان در هر دو گروه سنی زیر 18 سال و بالای 35 سال برای جلوگیری از بارداری روش های مناسبی را انتخاب نکرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p250265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!