فهرست مطالب

پایش - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، زمستان 1383)

مجله پایش
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، زمستان 1383)

  • 76 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/12/26
  • تعداد عناوین: 10
|
  • راهنمای نویسندگان
    صفحه 2
  • امیرحسین محوی، سیدعنایت هاشمی، مسعود یونسیان صفحات 5-9
    در این تحقیق به منظور بررسی کیفیت آب شرب منطقه 17 تهران، تعداد 210 نمونه از شیر آب طی مدت 6 ماه در سال 1381 جمع آوری و 210 نمونه مورد آنالیز باکتریولوژیک و تعداد 22 نمونه نیز از نظر پارامترهای فیزیکوشیمیایی بررسی گردید. پارامترهای مورد نظر تحقیق شامل دما، PH، کدورت، کل مواد جامد محلول، هدایت الکتریکی، سختی، آنیون ها و کاتیون ها، کلیفرم ها، اشریشیاکلی، باکتری های هتروتروف و کلر باقیمانده بودند که توسط آزمون های آماری ANOVA، رگرسیون خطی، آزمون t و آنالیز واریانس مورد آنالیز قرار گرفتند.
    تیپ آب شرب منطقه 17 تهران از نوع بیکربنات کلسیک و سدیک بوده، کیفیت آب شرب بر اساس دیاگرام شولر در رده خوب و بر اساس رهنمودهای ملی و بین المللی نیز خوب ارزیابی شد.
    بر اساس آنالیز آماری انجام شده بین متغیر فصل نمونه برداری و متغیرهای کلر باقی مانده، سختی کل و دائم، کلسیم، منیزیم، کدورت و تا حدودی نیترات رابطه معنی داری مشاهده شد. (p<0.05) همچنین بین متغیر ایستگاه نمونه برداری و میانگین متغیرهای کدورت، هدایت الکتریکی، کل مواد جامد محلول، سختی، PH، آنیون ها و کاتیون ها ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین PH و مجموع کلیفرم ها، کدورت و مجموع کلیفرم ها، رابطه معنی داری مشاهده نشد. بین کلر باقیمانده و مجموع کلیفرم ها و نیز بین هدایت الکتریکی و کل مواد جامد محلول رابطه معنی داری مشاهده شد. (p=0.04)با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق در مجموع به نظر می رسد کیفیت آب شرب منطقه 17 تهران از نظر باکتری های هتروتروف در رده عالی قرار دارد.
    کلیدواژگان: آب آشامیدنی، پارامترهای فیزیکو شیمیایی، کلیفرم ها
  • مهوش مشرفی، فاطمه رحیمی کیان، عباس مهران، هینار قیتولی صفحات 11-18
    فاصله گذاری بین حاملگی ها یکی از عوامل موثر در زایمان سالم مادران است. بیشتر زنان قبل از رسیدن به یائسگی، روش های جلوگیری از بارداری مختلفی را تجربه می کنند. در حال حاضر روش های مختلف پیشگیری از بارداری با ایمنی بالا به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرد ولی در عمل نمی توان روشی را به عنوان ایده آل معرفی نمود. قرص های خوراکی ترکیبی، بهترین گزینه در زنان زیر 18 سال و روش دایمی (توبکتومی) و آی یو دی به ترتیب مناسب ترین روش ها در زنان بالای 35 سال معرفی شده اند.
    این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی است که طی یک دوره 10 ماهه در سال 1382 انجام شده است. تعداد نمونه 180 نفر، 90 زن زیر 18 سال و 90 زن بالای 35 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی جنوب تهران می باشند. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه، داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج مورد بررسی نشان داد بین استفاده از روش جلوگیری در گروه زیر 18 سال با عواملی چون سن، سن همسر، شغل، شغل همسر، تحصیلات و تحصیلات همسر ارتباط معنی داری وجود نداشت و در گروه بالای 35 سال نیز نتایج دال بر عدم وجود ارتباط معنی دار بین سن واحدهای مورد پژوهش، سن و شغل همسر با نوع روش بود اما بین عواملی چون شغل (p=0.021)، تحصیلات (p=0.011) و تحصیلات همسر (p=0.008) با نوع روش ارتباط معنی داری وجود داشت.
    ضمنا در این مطالعه بیشترین روش مورد استفاده در گروه زیر 18 سال آی یو دی (6/25 درصد) و در گروه بالای 35 سال قرص های خوراکی ترکیبی (30 درصد) بوده است. در نهایت این مطالعه نشان می دهد که زنان در هر دو گروه سنی زیر 18 سال و بالای 35 سال برای جلوگیری از بارداری روش های مناسبی را انتخاب نکرده اند.
    کلیدواژگان: روش های جلوگیری از بارداری، بکارگیری، زنان زیر 18 سال، زنان بالای 35 سال
  • مینا طباطبایی، احمدرضا درستی، سیدعلی کشاورز صفحات 19-27
    نظر به گسترش چاقی در میان کودکان و نوجوانان سراسر دنیا در سال های اخیر، بررسی های متعددی در زمینه عوامل مرتبط با آن در کودکان و نوجوانان انجام گرفته است. در این میان، خانواده از این جهت که هم از نظر ژنتیکی و هم الگوهای رفتاری و غذایی در ایجاد چاقی نقش دارد، توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. در این راستا، بررسی حاضر به تعیین عوامل خطر خانوادگی چاقی در دانش آموزان دبستانی شهر اهواز پرداخته است.
    طی یک نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای در سطح دبستان های شهر اهواز در سال تحصیلی 82-1381، تمامی دانش آموزان 10 و 11 ساله دارای نمایه توده بدن (Body Mass Index=BMI) بزرگتر یا مساوی صدک 95 به عنوان گروه مورد (چاق) و همین تعداد (150 نفر) دانش آموز هم سن و هم جنس غیر چاق BMI) کوچکتر از صدک 85) به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. BMI والدین بر اساس گزارش فردی آنها از قد و وزنشان تعیین شد و سایر داده ها با پرسش از مادر دانش آموز جمع آوری گردید.
    یافته های مطالعه نشان داد که درصد بیشتری از والدین دانش آموزان گروه مورد، چاق بوده اند. (p<0.0001) بین دو گروه مورد و شاهد از نظر سن؛ شغل و سواد والدین، سن مادر در زمان بارداری و وضعیت اقتصادی تفاوت معنی داری دیده نشد. نسبت شانس چاقی در دانش آموزانی که در خانواده خود سابقه چاقی داشتند 29/4 بود. (%95CI=2.0-9.37)بعد خانوار، عاملی بود که در دو گروه مورد و شاهد تفاوتی در مرز معنی داری (P=0.05) داشت.
    در این مطالعه چاقی والدین، سابقه چاقی در خانواده و بعد خانوار به عنوان عوامل خطر خانوادگی چاقی در دانش آموزان دبستانی شهر اهواز شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: BMI، چاقی، دانش آموز، خانواده
  • ژیلا صدیقی، مریم سادات وحدانی نیا، علی خدابنده، فرزانه جاروندی صفحات 29-38
    سرطان گردن رحم (سرویکس) از شایع ترین سرطان های زنان است. آگاهی از این بیماری و نحوه پیشگیری از آن می تواند در کاهش ابتلا به بیماری و افزایش میزان بقای بیماران نقش عمده داشته باشد. در حال حاضر آزمون پاپ اسمیر به عنوان آزمون غربالگری جهت شناسایی این بیماری و درمان به موقع آن در دسترس می باشد. در همین راستا مطالعه ای با هدف بررسی میزان آگاهی زنان از سرطان گردن رحم و تاثیر جزوه آموزشی در افزایش آگاهی ایشان طراحی شد. در این مطالعه همچنین نظرات گروه تحت مطالعه در خصوص نکات مورد نیاز جهت افزایش تاثیر جزوه آموزشی جمع آوری گردید.
    این مطالعه از نوع مداخله ای (قبل و بعد) بوده و در سال 1382 در یکی از کلینیک های زنان شهر تهران انجام شده است. جمعیت تحت مطالعه شامل زنان متاهل مراجعه کننده به کلینیک بیماری های زنان بوده که به روش نمونه گیری غیر تصادفی آسان انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه شامل اولین مراجعه به کلینیک بیماری های زنان بوده و داده ها توسط تکمیل پرسشنامه در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) جمع آوری شدند.
    در این مطالعه، 66 نفر از زنان مراجعه کننده به کلینیک بیماری های زنان تحت بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی جمعیت تحت مطالعه 8/38 سال (انحراف معیار=7/10 سال) بوده است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که قبل از مداخله آموزشی، میزان آگاهی زنان در مورد سرطان گردن رحم اندک بوده است. حدود 9/43 درصد زنان با تعریف این بیماری آشنایی نداشته و سایر افراد نیز آگاهی کم تا متوسط داشتند. 38 درصد زنان نیز ابراز کردند که با آزمون پاپ اسمیر آشنایی ندارند و حدود 5/58 درصد از افراد آگاه از آزمون پاپ اسمیر از زمان صحیح انجام این آزمون مطلع نبودند. پس از مداخله (مطالعه جزوه آموزشی)، آگاهی حدود 7/69 تا 3/77 درصد از زنان تحت مطالعه در خصوص تعریف بیماری، علایم، عوامل خطر و نحوه پیشگیری از بیماری به میزان زیاد تا خیلی زیاد افزایش یافت. به طور کلی 97 درصد از افراد به میزان زیاد تا خیلی زیاد، مطالعه این جزوه را به دیگران توصیه نمودند.
    با توجه به شیوع سرطان گردن رحم در زنان و نقش آزمون پاپ اسمیر در شناسایی زودرس این بیماری، لزوم توجه به آموزش و طراحی ابزارهای آموزشی مناسب و در دسترس به منظور ارتقای سطح آگاهی زنان امری بسیار ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سرطان گردن رحم، پاپ اسمیر، آگاهی، زنان، جزوه آموزشی
  • مریم سادات وحدانی نیا، ژیلا صدیقی، علی منتظری صفحات 39-45
    در دهه های اخیر «کیفیت زندگی به عنوان پیامدی در درمان بیماران مبتلا به سرطان مورد توجه متخصصان بالینی و محققین علوم بهداشتی بوده است. در حقیقت اندازه گیری کیفیت زندگی به کارگیری درمان را از نظر ارزش افزایش طول عمر بیمار با توجه به جنبه های اجتماعی و روانی در کنار جنبه های فیزیکی مورد ارزشیابی قرار می دهد. این امر که آیا کیفیت زندگی به عنوان» عاملی مؤثر بر میزان بقا در سرطان«دارای اثر است نیز اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه اخیر به صورت مقطعی با رویکردی آینده نگر به منظور تعیین ارزش پیشگویی امتیاز کیفیت زندگی بر بقای 5 ساله در بانوان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی شهر تهران در یک سال تقویمی انجام شد. در مجموع کیفیت زندگی 167 بیمار مبتلا به سرطان پستان در دو مقطع پیش از تشخیص نهایی و سه ماه پس از تشخیص (انجام مراحل درمانی) اندازه گرفته شده و از نظر بقای 5 ساله نیز مورد پیگیری قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری کیفیت زندگی، نسخه فارسی پرسشنامه European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire، (QLQ-C30، BR23 بود. تحلیل رگرسیون Cox نشان داد که در مرحله پیش از تشخیص نهایی، هیچیک از متغیرهای وارد شده در معادله (سن، مرحله بالینی، وضعیت تاهل، امتیاز عملکردی ECOG و کیفیت زندگی) بر میزان بقا دارای اثر پیشگویی کننده نبودند. در مرحله درمانی پس از همخوان نمودن متغیرهای سن و مرحله بالینی بیماری، نتایج تحلیل رگرسیون Cox نشان داد که انجام درمان کمکی به عنوان درمان اولیه و سطح پایین تر کیفیت زندگی بر میزان بقای 5 ساله ارزش پیشگویی کننده داشتند.
    (HR for neo-adjuvant therapy=12.4، 95%CI=4.9-31، P=0.0001، HR for QLO=0.98، 95%CI=0.97-0.99، P=0.007) با توجه به یافته های مطالعه به نظر می رسد به کارگیری دستورالعمل های درمانی معتبر و نیز ارتقای کیفیت زندگی در بهبود بقا در بیماران مبتلا به سرطان پستان دارای اهمیت است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، میزان بقا، سرطان پستان، ایران
  • هزینه کارگزاری و تعارض منافع در نظام ارائه خدمات سلامتی
    سیدمهرداد محمدی، ابوالقاسم پوررضا صفحات 47-53
    مباحث رابطه کارگزاری (Agency relationship)، تعارض منافع (Conflict of interests) و عدم تقارن اطلاعات (Asymmetry of information) در نظام های اقتصادی معمول و در حاکمیت بنگاهی (Corporate governance) به تفصیل مورد بررسی و توجه قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است تا این بحث را در عرصه صنعت خدمات بهداشتی - درمانی (Healthcare industry) به بررسی و اشکال و دینامیسم آن را در این بخش شناسایی کنیم. با توجه به نقش محوری نظام بیمه سلامتی (Health insurance) در این بخش، ماهیت هزینه کارگزاری در هر یک از اشکال بیمه گزاری مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز راه حل های مهار یا حذف این پدیده در هریک از نظام های بیمه پیشنهاد شده اند.
    کلیدواژگان: هزینه کارگزاری، تعارض منافع، ارایه مراقبت های سلامتی، بیمه سلامتی، مخاطره اخلاقی
  • فیروز امانی، سعید صادقیه، پیمان سلامتی صفحات 55-59
    اعتیاد یک سندرم (نشانگان) رفتاری و روانی است که با میل شدید به مواد و مصرف دایم و تمایل شدید به مصرف مجدد بعد از قطع دارو همراه است. این پژوهش به بررسی ویژگی های فردی و الگوهای مصرف مواد مخدر در معتادین خود معرف مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل می پردازد.
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی به روش گذشته نگر، ویژگی های معتادین خود معرف مرکز پذیرش و درمان بهزیستی شهرستان اردبیل، با بازنگری پرونده های مراجعه کنندگان به مرکز از اول سال 1377 تا پایان سال 1378 (در مجموع 535 پرونده) مورد بررسی قرار گرفته است و اطلاعات مورد نیاز از پرونده ها استخراج و در نهایت با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی به وسیله نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردیده است.
    نتایج نشان داد که 8/97 درصد مراجعین به مرکز مرد بودند. میانگین سنی آنها نیز 3/36 (انحراف معیار 11 سال) بود. 9/86درصد متاهل و دارای میانگین 4 فرزند بودند. 3/85 درصد نمونه ها سابقه استعمال دخانیات و 7/10 درصد سابقه خانوادگی مصرف مواد افیونی در بستگان درجه اول داشتند. متوسط سن شروع اعتیاد8/28 سال (انحراف معیار 4/9 سال) بود. 9/37 درصد نمونه ها یک تا دو بار سابقه ترک داشتند. 6/3 درصد استفاده از سرنگ مشترک و 8 درصد ارتکاب سایر جرایم (غیر از اعتیاد) را اعلام داشتند. طولانی ترین دوره ترک 1 تا 3 ماه بوده است. مواد مورد مصرف شامل 9/81 درصد تریاک، 9/9 درصد هروئین و 9/1 درصد مصرف توام تریاک و هرویین بود. روش های رایج مصرف شامل تدخین 7/41 درصد، خوردن مواد 5/30 درصد، تزریق 7/6 درصد و مصرف توام خوراکی و تدخین 1/21 درصد بود. بین نوع ماده مصرفی با سن، روش مصرف مواد و وضعیت تاهل رابطه معنی دار وجود داشت (p<5%).
    با توجه به نتایج به دست آمده، لزوم انجام پژوهش های مشابه جهت توصیف و تحلیل دقیق تر وضعیت اعتیاد در سطح استان و شهرستان های دیگر ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: معتاد، مراکز خود معرف، معتادین
  • زهرا جلیلی، حسین صادقی زاده، نجمه شمس پور صفحات 61-67
    دیسمنوره اولیه یکی از شایع ترین اختلالات در زنان است که سبب کاهش کارایی زنان و غیبت از محل کار و مدرسه می گردد. هدف این مطالعه تعیین شیوع دیسمنوره اولیه و نحوه برخورد با آن در دانش آموزان پیش دانشگاهی سیرجان بود. در این مطالعه مقطعی 390 دانش آموز با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شده و پرسشنامه پژوهشگر ساخت و بدون نام را تکمیل نمودند. یافته های این مطالعه نشان داد که شیوع دیسمنوره اولیه در دانش آموزان 9/79 درصد بوده و این افراد سابقه وجود حالت مشابه را در مادر یا خواهران خود بیشتر عنوان کرده بودند. (p=0.021) 74.8 درصد از دانش آموزان بیان کردند که به دلیل درد قاعدگی دچار محدودیت در فعالیت می شوند. دانش آموزانی که دارو مصرف می نمودند بیشتر (6/42 درصد) از دسته ضدالتهاب های غیراستروییدی استفاده می کردند.
    نتایج این مطالعه یافته های اپیدمیولوژیک قبلی را تایید می کند. شیوع دیسمنوره در بین دانش آموزان بالا است و آنها دانش برخورد با آن را ندارند و بنابراین ارتقای آگاهی و کاربرد موثر اقدامات درمانی بایستی در نظر گرفته شود. تشکیل گروه های حرفه ای شامل معلمین، مربیان بهداشت، پزشکان و پرستاران نیز می تواند در این فرایند نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: دیسمنوره، دانش آموز
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحه 68
|
  • Mahvi Ah, Hashemi Se, Younessian M Pages 5-9
    Objective(s)
    To examine the sanitary quality of drinking water in 17th municipality district in Tehran.
    Methods
    210 tap samples were collected over a period of 6 months (From summer to winter, 2002-03) and analyzed for bacteriological parameters; 22 samples were analyzed for physiochemical parameters. All laboratory analyses were conducted by the contract laboratory and followed the procedures outlined in the 19th edition of standard methods. Parameters assessed were temperature, pH, turbidity, TDS, EC, hardness, alkalinity, anions, cations, total coliform count, thermo-tolerant coliforms, heterotrophic bacteria and residual chlorine. Also, the associations between the parameters were analyzed using statistical tests.
    Results
    The results show that water in this area of Tehran contains calcic bicarbonate and sodic bicarbonate, and its overall quality is good. Based on guidelines from the world health organization (2003) and the institute for standards and industrial research in Iran, the quality of drinking water in the 17th district is considered to be good. The results of statistical analysis indicated that there was a positive significant correlation between residual chlorine, total hardness, permanent hardness, Ca2+, Mg2+, turbidity, No3- and seasons of sampling. Such positive association was also observed between residual chlorine and station of sampling. Results also showed that the sampling station had no significant impact on mean values for turbidity, EC, TDS, hardness, alkalinity, anions and cations. In addition, no significant correlation was detected between turbidity and total coliforms or between pH and total coliforms.
    Conclusion
    There is a positive significant correlation between residual chlorine and total coliforms. Also there is a positive significant correlation between EC and TDS according to equation: TDS=(0.55-0.7) EC.
  • Moshrefi M., Rahimi Kian F., Mehran A., Gheitoli H Pages 11-18
    Objective(s)
    To assess the rate of using different contraceptsions among women attending to Tehran south health centers.
    Methods
    This was a cross-sectional study using data from 180 women (90 women under 18 years old and 90 women over 35 years old). Data were collected via a questioner.
    Results
    The results indicated that the most common method in the group under 18 was IUD (25.6%) and in the group over 35 years was OCP (30%). In group 1 there was no association between almost all demographic variables and the contraception methods used, while in group 2 association was found for occupational status (P=0.02) and educational level (P=0.01).
    Conclusion
    The findings suggest that women need more counseling by midwifes to be able to use appropriate contraception methods.
  • Tabatabaei M., Dorosti Ar, Keshavarz Sa Pages 19-27
    Objective(s)
    To determine familial risk factors for obesity in primary school children in Ahwaz.
    Methods
    150 obese students aged 10-11 y and 150 non-obese pupils of the same age and genders were selected. Parental BMI was calculated from self-reported weight and height.
    Results
    Parental obesity; Family history of obesity and family size was significantly different between obese and non-obese students. Parents’ age, their occupation and education, maternal age at pregnancy and economic status did not differ significantly between obese and non-obese pupils.
    Conclusion
    Parental obesity, familial history of obesity and family size were associated with obesity in Ahwaz primary school children.
  • Sadighi J., Vahdani Nia , Khodabandeh A., Jarvandi F. Pages 29-38
    Objective(s)
    To investigate about women’s knowledge on cervical cancer and to examine the effect of educational materials on their knowledge.
    Methods
    This was an interventional study conducted in Tehran. 66 subjects were selected by non-random sampling (Convenience) method from patients attending a gynecologic clinic. Data were collected by 2 questionnaires (Before and after study). Data on knowledge were related to: Prevalence, risk factors, symptoms and prevention of cervical cancer before the study commence. Then, the subjects received the educational materials and replied to another questionnaire.
    Results
    The mean age of the respondents was 38.8 years (SD=±10.7). Before the intervention 44% of women knew nothing about cervical cancer and the remaining (56%) had poor knowledge. 38% of women did not know Pap smear and 58.5% of women who knew pap smear did not know the correct time for the test. After intervention; Knowledge of women (70-77%) was increased about cervical cancer, risk factors, disease signs and Pap smear; And 97% recommended this educational materials to others.
    Conclusion
    Study findings indicate that educational interventions for increasing knowledge of women is effective and might have an important role for decreasing incidence of the disease.
  • Vahdani Nia , Sadighi J., Montazeri A. Pages 39-45
    Objective(s)
    To study the contribution of quality of life in relation to survival in breast cancer patients.
    Methods
    In all, 128 breast cancer patients were followed up for 5 years. At 5 years 79 patients were alive and 49 patients were dead, given an overall survival rate of 62%. Quality of life was measured using the EORTC QLQ-C30 and its breast cancer questionnaire (QLQ-BR23) after completion of the initial treatment.
    Results
    Data for 116 patients were available for analysis. 44 patients presented with metastatic disease and 95 cases underwent mastectomy. Using the Cox regression model and adjusting for age at diagnosis and disease stage, we found that receiving neo-adjuvant therapy as initial treatment and low global quality of life were independent predictors of poorer survival (Hazard ratio for neo-adjuvant therapy=12.4, 95% CI=4.9 to 31.0, P<0.0001; And hazard ratio for global quality of life=0.98, 95% CI=0.97 to 0.99, P=0.007).
    Conclusion
    These findings indicate that the initial treatment and overall quality of life are important predictors of survival in breast cancer patients. This suggests that using standard management guidelines and improving quality of life might improve survival in breast cancer patients.
  • Agency cost and conflict of interests in health care delivery system
    Mohammadi Sm, Poor Reza A Pages 47-53
    Agency relationship, conflict of interests, and asymmetry of information have been examined and discussed in detail in more classic economic systems and corporate governance. In this paper we attempt to apply these concepts to healthcare delivery system to understand its nature and dynamics. Considering the vital role of health insurance, the nature of agency cost in various forms of insurance is examined. Finally, we suggest strategies for handling and containment of this phenomenon in health systems with any forms of insurance.
  • Amani F., Sadeghieh S., Salamati P. Pages 55-59
    Objective(s)
    To study characteristics and opium use pattern in patients attended to Ardebil addiction treatment center.
    Methods
    In this retrospective and descriptive analytic study the characteristics of the self-introduced addicts attended to Ardebil admission and treatment office of the welfare organization were studied using their records (N=384).
    Results
    97.8% of the clients were male with mean age of 38.4 years old and 86.9% were married with average of 4 children. 85.3% of the samples were smoker and 10.7% of the cases had the history of opium consumption in their first-degree family members. The mean age of starting drug abuse was 28.8 and the average time between addiction and attending for giving up was 8 years. 37.9% of the samples had 1-2 times history of abandonment of addiction; 3.6% of them had used syringe in common and 8% of them had committed other offences in addition to addiction. The consumed narcotics were opium (81.9%), heroin (9.9%), both opium and heroin (1.9%). The common ways of consumption were: Fumigation (41.7%), eating (30.5%), injection (6.7%), and both eating and fumigation (21.1%). There was a significant relation between kind of consumed narcotics and age, consumption way and marital status (P<0.05).
    Conclusion
    It is necessary to carry out similar epidemiological studies to understand precise status of addiction throughout the Ardebil province, its cities and townships.
  • Jalili Z., Safi Zadeh H., Shams Poor N. Pages 61-67
    Objective(s)
    To determine the prevalence of primary dysmenorrhea and different treatment practices among college students in Sirjan.
    Methods
    The study was designed as a cross-sectional. 390 students selected by multistage sampling completed anonymous questionnaires for this survey.
    Results
    The reported prevalence of dysmenorrhea among students was 79.9%. There was a significant association between dysmenorrhea in students and experience of similar disorders in their mothers and sisters (P=0.02). 74.8% of those with dysmenorrhea reported that it limited their activities. The most common drugs used to treat dysmenorrhea were those of the NSAID family (42.6%).
    Conclusion
    The results of this study confirm the previous epidemiologic findings. Prevalence of dysmenorrhea among students is high, and these people lack sufficient knowledge to confront the problem effectively. Raising students’ awareness and effective treatment measures should be considered as a priority. A wide range of professionals including teachers, health educators, doctors and nurses can play a role in this process.