الزامات و استانداردهای حقوق بشری پلیس در مواجهه با افراد مظنون و متهم در مرحله بازجویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 حقوقی وجود دارد که هدف آنها ایجاد حمایت برای افراد در زمانی است که تحت بازجویی قرار دارند اصل برایت، ممنوعیت شکنجه و رفتارهای بی رحمانه، غیر انسانی و خوار کننده، ممنوعیت اجبار افراد به اعتراف یا شهادت علیه خود، حق سکوت، حق دسترسی به مترجم از این جمله هستند که این حق ها با توجه به حقوق بین المللی به در این فصل بدان ها پرداخته خوادهد شد. حقوق متعددی که هدف از آن تضمین امنیت متهمین در طول بازجویی است از جمله فرض بی گناهی و حق برخورداری از مترجم، تنظیم صورتجلسات بازجویی، ممنوعیت هرگونه شکنجه یا رفتارهای رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، ممنوعیت اجبار افراد به اقرار یا شهادت علیه خود، حق سکوت و حق دسترسی به وکیل می باشد.

    روش تحقیق: 

پژوهش با روش استنتاجی مبتنی بر تحلیل وقایع و رویه پلیس در کشورها، به دنبال پاسخگویی به این سوالات می باشد: چالش های اصلی مطرح در این مرحله آن است که متهم در این مرحله، از چه حقوقی برخوردار است؟ آیا حق دفاع و سکوت وی در این مرحله به رسمیت شناخته شده است؟ آیا ضابطین قضایی مکلف به اعلام حق سکوت به متهم می باشند؟ طرح چنین سوالاتی و پاسخ به آن، به محض ورود متهم به چرخه عدالت کیفری، از آن جهت که پیشرفت حقوق بشر و ارتباط آن با درک مراتب کرامت و ارزش والای انسانی در جامعه، احترام و پاسداری از حقوق و آزادی های اساسی وی(متهم) و تلاش در ایجاد و حمایت از آرامش و امنیت در جامعه، تقویت و ارتقاء ارزش های والای انسانی و احقاق عدالت را میسر می سازد، واجد اهمیت می گردد.

یافته ها و نتایج

 از نتایج و یافته های پژوهش حاضر کاشف بعمل می آید که پلیس در اکثر کشورها درحوزه رعایت استانداردهای جهانی حقوق بشر در فرآیند تحقیقات پلیسی برابر شواهد وقراین موجود از کارنامه رضایت بخشی برخوردار نمی باشد. فلذا این مقاله  برآن است که اولا استانداردهای جهانی حقوق بشر در فرآیند عملکرد پلیس در حوزه پیشگیری از جرم و  تحقیقات پلیسی را با توجه به اسناد و موازین بین المللی حقوق بشر با تاکید بررویه قضایی بین المللی مراجع قضایی بویژه دیوان اروپایی حقوق بشر که دراین راستا از دستاوردهای ذی قیمت و راهگشایی برخوردار است، استخراج و ثانیا آثار وعواقب ناشی از نقض این  اصول و استانداردها را با توجه به رژیم مسیولیت بین المللی دولت ها و هم چنین مکانیزم های پیشگیرانه را مورد بررسی قرار داده خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!