بررسی و تحلیل جایگاه جامعه محوری پلیس در تقویت سرمایه های اجتماعی و ارتقای سطح احساس امنیت عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه با مطرح شدن مفهوم پلیس جامعه محور و امنیت اجتماعی، کارآمدی سازمان پلیس ناشی از ارتباط و کنش متقابل با جامعه است؛ براین اساس، صاحب نظران حوزه های علوم اجتماعی و امنیتی معتقدند که سازمان پلیس نیازمند سرمایه اجتماعی است. مولفه های امنیت و احساس امنیت عمومی می تواند در سایه ی سرمایه اجتماعی پلیس ایجاد گردد. سرمایه اجتماعی نتیجه ی ابعاد جامعوی پلیس و در نتیجه ارتباطات تنگاتنگ پلیس با نهادهای مدنی ایجاد شده و زمینه ساز برقراری امنیت در سطح جامعه شده و در وجهی بالاتر باعث تقویت سطح احساس امنیت عمومی می گردد. در جامعه‌ای که امنیت می‌تواند تعاملات اجتماعی را در مسیری طبیعی قرار دهد، عدم «احساس امنیت» ناشی از گزاره های مختلف می تواند روند عادی زندگی مردم را در جامعه دچار اختلال کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل جایگاه جامعه محوری پلیس در تقویت سرمایه های اجتماعی و ارتقای سطح احساس امنیت عمومی است.

روش تحقیق:

 این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای با استفاده از فیش برداری منابع و برای جمع آوری پاسخ تخصصی به تشریح موضوع پرداخته است.

یافته ها و نتایج

 یافته های تحقیق بیانگر آن است که حضور مردم در فضای عمومی، مستلزم احساس امنیت از سوی آنان است. پلیس از یک طرف سازمانی قانونگرا است که قدرت مشروع اجبار فیزیکی را به صورت قانونی در اختیار دارد و از سوی دیگر یک نیروی مدنی است که نباید فاصله‌ای میان او و مردم باشد. پلیس از یک سو با تکیه بر اقتدار در راستای برقراری نظم و امنیت عمل می‌کند و از سوی دیگر با تکیه بر مشارکت شهروندان باید به تقویت امنیت بپردازد. بر اساس تدابیر و سیاست‌های نیروی انتظامی، امروز پلیس در مسیر برقراری یک رابطه نزدیک با افراد جامعه حرکت می‌کند از این رو پلیس تعامل نزدیکی با افراد جامعه داشته و ضمن آموزش و آگاه سازی، آن‌ها را در پیشگیری از جرم و حل و فصل منازعات و اختلاف‌ها یاری می‌دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!