ارزیابی اختلالات اسکلتی- عضلانی کارکنان اداری منطقه 9 عملیات انتقال گاز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

اثرات زیان آور اختلالات اسکلتی- عضلانی در بهره وری و سلامت عمومی در سرتاسر جهان تاثیرگذار هستند. این اختلالات در میان کارکنان اداری و کاربران رایانه در اندام های فوقانی، از جمله گردن و کمر شایع تر می باشند. این مطالعه با هدف بررسی اختلالات اسلکتی عضلانی انجام گردید.

مواد و روش ها:

این مطالعه مقطعی در سال 1399 انجام شد. کلیه 256 نفر از کارکنان اداری شرکت ملی گاز ایران منطقه 9 عملیات انتقال گاز پرسنلی انتخاب گردیدند. پرسشنامه CMDQ بین افراد توزیع و پس از تکمیل آن ها مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصله از پرسشنامه ها در نرم افزار SPSS ویرایش 25 وارد و همبستگی و روابط بین اطلاعات دموگرافیک با میزان شیوع ناراحتی در اندام های مختلف تعیین گردید. همچنین اطلاعات توسط هوش مصنوعی (یادگیری ماشین)، بررسی و ارزیابی گردید.

یافته ها:

229 نفر از افراد این پژوهش مرد و 27 نفر زن بودند. میانگین سن و شاخص توده بدنی افراد به ترتیب 15/6±3/38 و 73/4±2/27 به دست آمد. بیشترین امتیاز در پرسشنامه 1023 بدست آمد. بیشترین ناراحتی در اندام های فوقانی،کمر (85/11 درصد) و کمترین بار ناراحتی در ساعد راست (33/1 درصد) وجود داشت. امتیاز 367 به بالا توسط هوش مصنوعی (یادگیری ماشین) به عنوان ناحیه بحرانی تعیین گردید.

نتیجه گیری:

مهم ترین اولویت های اختلالات اسکلتی - عضلانی در ناحیه گردن، سپس کمر و قسمت فوقانی پشت بوده است. با توجه به اختلالات اسکلتی- عضلانی در افراد، کنترل و پیشگیری از جمله ارایه آموزش های Back school، آگاهی کارکنان از پوسچرهای مناسب کاری و طراحی ایستگاه های کاری ارگونومی (نشسته/ ایستاده و ایستاده) ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!