تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودک آزاری: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

مراقبین سلامت شاغل در پایگاه های سلامت در طول دوره های پیش از بارداری تا اوایل کودکی خدمات مبتنی بر سلامت را به خانواده ها ارایه می کنند. بنابراین باید از توانمندی کافی جهت تشخیص این مشکل برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیرمداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت شهرستان سمنان در شناسایی موارد کودک آزاری انجام شد.

روش ها :

تحقیق حاضر مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل است که در سال 1396بر روی 88 مراقب سلامت پایگاه های سلامت شهرستان سمنان که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. 44 مراقب سلامت در گروه آزمایش و 44 مراقب سلامت در گروه کنترل قرار داشتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل پرسید بود. مداخله آموزشی بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون در گروه آزمایش در 4 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. داده ها در دو نوبت، قبل و یک ماه پس از انجام مداخله جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه22، با آزمون های آماری دقیق فیشر، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و تی زوجی تحلیل شد.

یافته ها :

میانگین سنی مراقبین سلامت7/81±34 سال بود. در تمامی سازه ها و رفتار قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت، اما پس از انجام مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی (P<0/001)، نگرش (P<0/001)، عوامل تقویت کننده (P=0/001)، عوامل قادرکننده (P<0/05) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش داشته است. میانگین رفتار در گروه آزمایش 4/150±41/41 بود که پس از مداخله آموزشی به 2/820±47/34 رسید که از نظر آماری معنادار بود، اما در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود.

نتیجه گیری:

 مداخله آموزشی به واسطه تاثیر گذاری بر روی سازه های مدل پرسید توانست اثر مثبتی روی بهبود رفتار مراقبین سلامت  داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!