مطالعه عوامل موثر در حذف جیوه از محلولهای مالی با استفاده از گرانول کربن فعال

چکیده:
سابقه و هدف
فاضلاب صنایع شیمیایی،پتروشیمی،الکتریکی،کاغذ و داروسازی از منابع عمده حاوی جیوه و ترکیبات ان می باشد. با توجه به اینکه جیوه یکی از عناصر بسیار خطرناک است، حذف ان از اب ها و فاضلاب های صنعتی حایز اهمیت است. هدف از انجام این تحقیق مطالعه عوامل موثر از جمله pH محلول،زمان تماس، وزن جاذب، سرعت اختلاط و غلظت اولیه در حذف جیوه از محلول های مایی با استفاده از جاذب گرانول کربن فعال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه گرانول کربن فعال به عنوان جاذب جیوه که با استفاده از کلرور جیوه و اب فاقد یون تهیه شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.تعداد نمونه های مورد مطالعه 136 مورد بوده است. مخلوط نمونه ها و کربن فعال در ارلن های 100 سی سی در دستگاه شیکر قرار داده شد. سپس با استفاده از کاغذ صافی واتمن نمونه ها صاف شدند وبخش صاف شده برای تعیین غلظت باقی مانده جیوه به روش اسپکترومتری جذب اتمی بخار سرد در طول موج 7/253 نانومتر مورد ازمایش قرار گرفتند.
یافته ها
حذف جیوه با افزایش pH از 2 به 4 افزایش قابل توجهی می یابد و pH بهینه برای جذب در محدوده 4 تا 8 به دست امد. افزایش زمان تماس بیش از 10 دقیقه اثر قابل توجهی بر میزان جذب جیوه نداشته است. با افزایش وزن گرانول کربن فعال درصد حذف جیوه افزایش یافت، اما مقدار یون جیوه جذب شده بر واحد وزن جاذب از 216/2 میلی گرم به0806/0 میلی گرم کاهش داشته است. باافزایش غلظت محلول، مقدار جیوه جذب شده بر وزن ثابت جاذب افزایش نشان داد.
بحث: افزایش در میزان جذب جیوه در pH بالاتر از 4، به دلیل نگه داشته شدن ترکیبHg(OH)2 در فضاهای ذرات کربن فعال می باشد. جذب جیوه توسط گرانول کربن فعال به طور قابل توجهی سریع است و میزان تغییرات جذب پس از زمان 10 دقیقه تا رسیدن به تعادل کامل چندان قابل توجه نبوده است. نتایج حاکی از ان بودکه درصد حذف جیوه با افزایش وزن کربن فعال افزایش یافته است که این پدیده به دلیل افزایش سطح جاذب ناشی از افزایش وزن ان بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که در غلظت های پایین مقدار یون جذب شده به طور مستقیم به غلظت یون جیوه در محلول بستگی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p250512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!