ترجمه و روان سنجی نسخه ایرانی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری (PSRI)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت جنسی در دوران بارداری، به علت تغییرات هورمونی و جسمانی زن باردار تغییر می‏ کند که این امر موجب شیوع بیشتر اختلال عملکرد جنسی در بارداری می گردد. ارزیابی عملکرد جنسی با ابزارهای خاص برای تعیین اختلالات جنسی در دوران بارداری لازم است. پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری، یکی از این ابزارهای مورد استفاده می‏ باشد. مطالعه حاضر با هدف ترجمه و تعیین ویژگی های روان سنجی و اعتباریابی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری انجام شد.

روش کار: 

این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی در سال 1400 با هدف ترجمه، روان سنجی و اعتباریابی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری (PSRI)، با روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه شد. پس از اخذ نظرات کارشناسان و مادران باردار، در ابتدا روایی صوری و محتوای پرسشنامه به صورت کیفی تعیین گردید. سپس نسخه‏ نهایی پرسشنامه توسط 260 زن باردار شهر رشت به صورت نمونه‏ گیری در دسترس تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی درون طبقه‏ ای بررسی شد. اعتبار و روایی سازه پرسشنامه، با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS و سایر تحلیل‏ های آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

همبستگی درون طبقه‏ ای برای هر مقیاس بین 602/0 تا 902/0 نشان داده شد. همچنین بین هر زیرمقیاس و نمره کل پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری همبستگی متوسط تا زیاد وجود داشت. تمام شاخص های نیکویی نشان دادند تمامی زیرمقیاس های این پرسشنامه برای ‏اندازه‏ گیری فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری مناسب هستند.

نتیجه گیری

نتایج روان سنجی پرسشنامه فعالیت و پاسخ جنسی در بارداری، نشان دهنده پایایی و اعتبار بالای این مقیاس و امکان استفاده از این ابزار در ایران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!