سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردردهای اولیه: یک مطالعه مرور نقلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردردهای اولیه، از مشکلات شایع سلامت زنان در سراسر جهان محسوب می شوند. برخی شواهد حاکی از این است که این دو اختلال ممکن است برخی عوامل خطر را به اشتراک بگذارند. مطالعه مرور نقلی حاضر با هدف بررسی مسیرهای مشترک دخیل در بروز همزمان این دو اختلال انجام شد.

روش کار: 

در این مطالعه مرور نقلی، کلید واژه های مرتبط نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردرد اولیه (میگرن، سردرد خوشه ای و سردرد تنشی) در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Scopus، Web of Science وGoogle Scholar با اعمال محدودیت زبان انگلیسی و بدون اعمال محدودیت زمانی تا نوامبر 2021 مورد جستجو قرار گرفتند. معیارهای ورود مقالات شامل مطالعات از نوع مشاهده ای، تجربی و مروری و مقالاتی که یافته های متناسب با اهداف این مطالعه مروری را ارایه کرده بودند. گزارش یافته های این مطالعه به صورت کیفی ارایه شد.

یافته ها

در این مطالعه 60 مقاله استخراج شده مورد بررسی قرار گرفت. برخی عوامل خطر و پیامدهای بالینی سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردردهای اولیه از جمله میگرن، مشترک است، اما تداخل احتمالی بروز همزمان این دو اختلال هنوز مشخص نشده است. شواهد متعدد حاکی از آن بود که سبک زندگی و فاکتورهای روان شناختی، از جمله فاکتورهای مهمی هستند که در بروز هر دو این اختلال نقش دارند. به علاوه از دیگر مسیرهای پاتولوژیک احتمالی مشترک بین این دو اختلال می توان به اختلالات هورمونی (هورمون های جنسی، هورمون تیروییدی، پرولاکتین)، فاکتورهای خطر مربوط به اختلالات متابولیک (مقاومت به انسولین، فشارخون بالا، اختلال لیپیدی)، چاقی و فاکتورهای التهابی اشاره کرد.

نتیجه گیری

شواهد در دسترس به طور عمده بیانگر مسیرهای مشترک از جمله اختلالات هورمونی، متابولیک و التهابی در بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردرد های اولیه از جمله میگرن هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!