تحلیلی بر روند پژوهش های حوزه بازاریابی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بر اساس Web of Science

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 بالا رفتن قیمت کالاها، خدمات و افزایش هزینه‌ها، کلیه‌ نهاد‌ها و سازمان‌ها اعم از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را با چالش‌ تامین بودجه رو به رو کرده است و بازاریابی ضرورت عصر دیجیتال به‌ شمار می‌رود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تحلیل موضوعی و روش‌ شناختی پژوهش‌های حوزه کاربرد بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است.

مواد و روش‌ها: 

پژوهش علم‌ سنجی حاضر با استفاده از روش تحلیل موضوعی و با رویکرد تحلیل هم‌واژگانی انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش تعداد 302 مدرک در پایگاه WoS است. ابزار گردآوری داده‌ها چک لیست محقق‌ ساخته‌ بوده و برای تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها، از نرم‌افزار Excel و VOSveiwer استفاده شد.

یافته‌ها:

 تولیدات علمی طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته، اما از نرخ رشد مناسبی برخوردار نبوده‌اند و متوسط نرخ رشد برای هر دوره 5 ساله مورد بررسی برابر با 0/40 درصد به‌ دست آمد. کشور آمریکا با 181 مدرک، دانشگاه Salford با 6 مدرک و نویسنده "Blundenellis J" با 6 مدرک به عنوان فعال‌ترین کشور، سازمان و نویسنده شناخته شدند. حوزه‌ علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی با انجام 79/5 درصد از مطالعات در این زمینه فعال‌ترین حوزه و روش پیمایشی در 23/4 درصد از آثار به ‌کار گرفته شده است و کلیدواژه‌ بازاریابی، بازاریابی کتابخانه‌ای و کتابداری دارای بیشترین بسامد بودند.

نتیجه‌گیری:

 با توجه به سابقه انتشار طولانی بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، تولیدات کمی در این زمینه منتشر شده و سایر حوزه‌ها از جمله علوم کامپیوتر نیز توجه کمی به این موضوع داشته‌اند. توجه به زیر ساخت‌های فنی از مسایل مهم در بازاریابی این مراکز بوده که نیازمند به ‌کارگیری تخصص پژوهشگران سایر حوزه ‌ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!