تحلیل انتقادی ماده انگاری نفس از دیدگاه ابن قیم جوزیه
بیشک مبانی معرفتشناختی یک نظام فکری در تعریف آن از هویت انسانی نقش بسزایی دارد. جریان سلفیگری در پرتو مبانی حسگرایی افراطی، تعریفی کاملا مادی از جهان هستی و انسان ارایه میکند. ابنقیم جوزیه، یکی از پیشگامان سلفیگری، نفس انسانی را «جسمی لطیف» تعریف میکند که در تمام اعضای بدن سریان دارد. به لحاظ روششناختی، ابنقیم بر روش نقلی و نیز بر فهم سلف صالح تکیه میکند. وی ادله مطرحشده از سوی فلاسفه بر تجرد نفس را نقد کرده و برای مادهانگاری نفس ادلهای اقامه نموده است. در این پژوهش نخست مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی ابنقیم بیان و سپس تعریف او از «نفس و روح» انسانی تحلیل و نقد شده و همچنین دلایل او بر نفی تجرد نفس و نیز اثبات مادیت نفس در بوته سنجش قرار گرفته است.
نفس ، روح ، ماده انگاری ، تجرد ، ابن قیم جوزیه ، سلفیه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.