اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان پس از قطع رابطه عاشقانه (مطالعه تک موردی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همه انسان ها باخت را تجربه می کنند. بسیاری از ما باخت در رابطه عاشقانه خود را یا تجربه کرده ایم و یا تجربه خواهیم کرد. انجام این کار آسان نیست چرا که اختلال در روابط صمیمی مشکل ساز است هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان پس از قطع رابطه عاشقانه به روش نیمه آزمایشی تک موردی بود.

روش

وش پزوهش حاضر نیمه آزمایشی تک موردی بود. به این منظور، سه شرکت کننده دختر با تجربه قطع رابطه عاشقانه به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و تحت درمان فردی متمرکز بر شفقت در طی هشت جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند. شرکت کننده ها در مراحل درمان،  پرسش نامه پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و در مرحله پیش از درمان،  به پرسش نامه ضربه عشق  (LTI) و پرسش نامه MMPI-2RF پاسخ دادند و مصاحبه بالینی شدند. داده ها به روش ترسیم دیداری و شاخص تغییر پایه و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند؛

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد درصد بهبودی کلی در متغیر راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان در مرحله مداخله و پیگیری به ترتیب برابر با 40% و 38% بود و درصد بهبودی کلی در متغیر راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان در مرحله مداخله و پیگیری به ترتیب برابر با 48% و 36% بود و این نشان دهنده موفقیت متوسط در درمان بود؛

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت درمان متمرکز بر شفقت موجب ایجاد احساس امنیت و ظرفیت برای اکتشاف و هماهنگی درونی افراد در ایجاد بافت عصبی-زیستی و احساسی افراد پس از قطع رابطه عاشقانه می گردد. نتایج این پژوهش این قابلیت را دارد که روان شناسان و مشاوران از آن استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2506141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!