نقش شوک قیمتی بنزین و کرایه بر واکنش رفتاری مسافران کلان شهر تهران در استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی (مترو، بی آر تی و اتوبوس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حمل‏ونقل عمومی به ‏عنوان یک کالای عمومی بسیار مهم، اثرات بسیار گسترده‏ای بر اقتصاد، اجتماع و محیط ‏زیست شهری به ‏جای می‏گذارد. وقوع شوک‏ها و تغییرات پدیدآمده در سیستم اقتصادی یک شهر یا کشور می‏تواند رفتار مسافران برای انتخاب هر یک از انواع وسایل حمل‏ونقل عمومی شهری را تحت تاثیر قرار دهد. توانایی پیش‏بینی نوسانات سیستم حمل‏ونقل عمومی شهری بر اثر شوک‏های درونی و بیرونی سیستم حمل‏ونقل عمومی، از اساسی‏ترین نیازها برای سیاست‏گذاری مناسب سیستم حمل‏ونقل عمومی در پاسخ‏گویی به نوسانات ناگهانی تقاضای حمل‏ونقل عمومی در ایران و به‏ویژه کلان‏شهر تهران است. بر همین اساس، هدف این مطالعه بررسی نقش شوک قیمتی بنزین و کرایه بر واکنش رفتاری مسافران کلان‏شهر تهران در استفاده از وسایل حمل‏ونقل عمومی (مترو، بی .آر .تی و اتوبوس) طی دوره زمانی 1387-1398 با استفاده از داده‏های ماهانه و به روش خودرگرسیون برداری جامع (GVAR) بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد با وقوع شوک مثبت در قیمت بنزین، مسافران مترو، بی .آر .تی و اتوبوس افزایش خواهد یافت. همچنین وقوع شوک مثبت در قیمت کرایه مترو، مسافران بی .آر .تی و اتوبوس را کاهش می دهد و با وقوع تکانه مثبت در قیمت کرایه بی .آر .تی، مسافران مترو افزایش و تقاضای بی .آر .تی و اتوبوس با شیب کم افزایش می‏یابد. در نهایت، وقوع تکانه مثبت در قیمت کرایه اتوبوس، افزایش مسافران مترو و بی .آر .تی را به دنبال دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2507083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!