دروغ در اخلاق و الهیات عملی بر اساس دیدگاه پیتر کریفت
بنا بر برخی تعاریف، وظیفه الهیات عملی در وهله نخست تحلیل و تفسیر الهیاتی از واقعیات اجتماعی و فرهنگی و اعمال فردی و اجتماعی انسانها و سپس ارایه راهکار الهیاتی متناسب با آن است. بر این اساس، دروغ که در اشکال متنوعی در زندگی روزمره متبلور میشود موضوعی درخور توجه است. پیتر کریفت، فیلسوف تومیست و مولف کتاب الهیات عملی، معتقد است که دروغ گاهی نه تنها بد نیست، بلکه خوب و لازم است؛ اما این را که در چه شرایطی دروغ گفتن بهتر از دروغ نگفتن است میتوان با رجوع به شهود و وجدان دریافت. او با توسل به عقلگرایی ارسطویی-توماسی به نقد مکتب نامگرایی، فلسفه دکارت و کانت میپردازد و معتقد است اینان شهود را، که در فلسفه ارسطو و آکویناس ذیل عقل بود، به کناری نهادند و تعریفی از عقل ارایه کردند که گویی عقل صرفا به مثابه کامپیوتری است که از قبل برنامه به آن داده شده و بر اساس آن عمل میکند. این در حالی است که در عقلگرایی ارسطویی-توماسی، شرایط و موقعیت و قصد اهمیت قابلتوجهی دارد. در جواز صحت دروغ، کریفت و همفکران او بر آنند که شرایط، قصد خوب و شهود اخلاقی عواملی هستند که میتوانند گاهی جواز صحت دروغ باشند. اما در مقابل نقدهایی بر دیدگاه ایشان وارد شده، از جمله این که این دیدگاه با آموزههای کلیسا و الهیات کاتولیک تنافی دارد و به نوعی شهود اخلاقی را جایگزین حقیقت مطلق موجود در آموزههای عیسی مسیح (ع) کرده است.
پیتر کریفت ، کانت ، دروغ ، شهود اخلاقی ، عقل گرایی ارسطویی-توماسی ، الهیات عملی ، اخلاق
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.