اثر عوامل فیزیوگرافی بر جوانه زنی بذر پسته خودرو (Pistacia vera L.) در جنگل خواجه کلات مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت و گستردگی گونه پسته خودرو در مناطق خشک و نیمه خشک و همچنین مشکلات جوانه زنی آن، این تحقیق با هدف تعیین اثر شیب دامنه، جهت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریای رویشگاه درختان مادری بر روی خصوصیات جوانه زنی بذر پسته (Pistacia vera) در شمال شرق کشور و در منطقه ای به وسعت 13250 هکتار انجام گردیده است.

روش بررسی

ابتدا نقشه واحدهای شکل زمین تهیه شد و نمونه برداری ها بر اساس آن انجام گردید. سپس بذرهای جمع آوری شده از 23 واحد نمونه گیری جهت انجام عملیات آزمایشگاهی به آزمایشگاه بذر منتقل شد و درصد جوانه زنی، ارزش جوانه زنی و میانگین مدت جوانه زنی در هر یک از واحدها تعیین گردید.

یافته ها: 

نتایج نشان داد که درصد جوانه زنی بذر پسته با ارتفاع از سطح دریا همبستگی مثبت معنی دار دارد (01/0<p)، اما با شیب و جهت جغرافیایی ارتباط معنی داری ندارد. همبستگی بین ارزش جوانه زنی و ارتفاع از سطح دریا معنی دار نیست، در حالی که شیب و جهت جغرافیایی همبستگی معنی داری با ارزش جوانه زنی دارند (01/0<p).

بحث و نتیجه گیری: 

با توجه به نتایج، درصد جوانه زنی در ارتفاعات بالا بیشتر از ارتفاعات پایین است و با همدیگر تفاوت معنی داری دارد. ارزش جوانه زنی در ارتفاعات پایین و شیب 30-0 درصد بیشتر از بقیه جهات و شیب ها می باشد. بذرهای جمع آوری شده از جهت های شمال و جنوب و شیب بالای 60 درصد دارای میزان جوانه زنی بیشتری در مقایسه با بذرهای سایر جهات و شیب ها می باشند. همچنین میانگین مدت جوانه زنی در جهت شرق و شیب 30 تا 60 درصد کمتر از جهت ها و شیب های دیگر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2508505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!