بررسی عوارض قلبی عروقی و مغزی در افراد با فشار خون بالای نرمال در شهر کرمانشاه (81-1378)

چکیده:
سابقه و هدف
فشارخون بالای نرمال به فشارخونی اطلاق می گردد که فشار سیستولیک بین 130 تا139 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بین 89-85 میلی مترجیوه باشد. فشارخون بالای نرمال با افزایش بیماری های قلبی عروقی به میزان دو برابر نسبت به افرادی با فشارخون بهینه (80/120میلی متر جیوه) گزارش شده است. دراین مطالعه سعی شده است که میزان عوارض قلبی عروقی مغزی درمدت 4سال درافرادی که دارای فشارخون بالای نرمال بودند، بررسی شود و تعداد افرادی را که پس از مدت 4 سال دارای فشارخون نرمال یا پاتولوژیک گردیده بودند، مشخص شود.
مواد وروش ها
در این مطالعه 220 نفر که در سال 1377 دچار فشارخون بالای نرمال بودند و به صورت تصادفی وخوشه ای در سرتاسر شهرکرمانشاه در طرح فشارخون تشخیص داده شده بودند، مجددا مورد بررسی قرار گرفتند. 197 نفر ازاین افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و23 نفر از مطالعه حذف شدند. این افراد در 2 نوبت مورد ارزیابی فشارخون قرار گرفته ومیزان قد، وزن و BMI آن ها تعیین شد. سابقه عوارض مغزی، انفارکتوس قلبی وآنژین ناپایدار از طریق پرونده های پزشکی در بیمارستان های مختلف شهر کرمانشاه و با توجه به CT scan مغزی ونوار قلب وآنژیوگرافی این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
5/56 درصد این افراد را مردان و 5/43 درصد را زنان تشکیل می داد. 38 درصد افراد با فشارخون بالای نرمال دچار فشار خون پاتولوژیک بیش از 90/140 میلی متر جیوه شده بودند که 33 درصد این افراد با فشارخون پاتولوژیک در مرحله اول فشارخون و5درصد در مرحله دوم یا بالاتر فشارخون قرار داشتند. 1/14 در صد افراد با فشارخون بالای نرمال دچار حوادث قلبی عروقی و5/4 درصد دچار حوادث مغزی شده بودند.
بحث: میزان فشارخون بالای نرمال درسطح شهرکرمانشاه تقریبا برابر آمارهای جهانی است (16درصد). باتوجه به اینکه میزان شیوع حوادث قلبی عروقی ومغزی تقریبا برابر مرحله اول فشارخون می باشد، این افراد باید شدیدا تحت پی گیری قرارداشته باشند. ضمنا میزان شیوع حوادث قلبی عروقی در زنان با فشارخون بالای نرمال بیش ازمردان بود که این ارتباط از نظر آماری معناداربود (05/0 P<)‍‍.
‍ همچنین سابقه مصرف سیگار وBMI به صورت معناداری باعث افزایش حوادث قلبی عروقی درافراد بافشارخون بالای نرمال شده بود(05/0 P<) که باید بر این دونکته در تغییر سبک زندگی در افرادی با فشارخون بالای نرمال تاکید نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p250918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!