بررسی آلودگی صوتی در صنایع ریسندگی و بافندگی کرمانشاه (1379)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل زیان آور محیط کار صداست. این پارامتر با توجه به بافت صنایع نساجی و نوع دستگاه های به کاررفته در این صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تحقیق با هدف بررسی میزان آلودگی صوتی در صنایع ریسندگی و بافندگی کرمانشاه در شش ماهه اول سال 1379 انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی بوده است. در این مطالعه، برای اندازه گیری صدای عمومی در هر شرکت روش ارائه شده از سوی سازمان های ISO و NIOSH، میزان تراز فشار صدا و میزان انرژی صوت در هر فرکانس اندازه گیری گردید. در این قسمت تحقیق از دستگاه صداسنج QUEST مدل 2800 با آنالیزور OB-300 استفاده گردید. با استفاده از روش ارائه شده از سوی سازمان ISO و از مقادیر به دست آمده از تجزیه صدا مقدار شاخص SIL محاسبه شد. از دیگر پارامترهایی که در این مطالعه ارزیابی شد، شاخص Leq بود که برای اندازه گیری آن ابتدا به روش استاپ واچ و با استفاده از یک کرونومتر زمان سنجی و آنالیز شغلی صورت گرفت و سپس باتوجه به نتایج، محل و زمان دوزیمتری صدا در هر سالن برای هر شغل مشخص گردید و با استفاده از نتایج به دست آمده با استفاده از یافته های حاصل از دوزیمتری صدا میزان Leq اندازه گیری شد. برای مقایسه نتایج در این تحقیق با استانداردها از آزمون Z ستفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین صدا در این گروه از صنایع 28/3 ± 44/93dB می باشد که بالاتر از حد استاندارد(dB90) بود(005/0>P). نتایج حاصل ازتجزیه صدا نشان داد که انرژی صوتی در این گروه از صنایع بیشتر در فرکانس های 500 تا 4000 هرتز قرار دارد. با استفاده از این نتایج مشخص گردید که شاخص SIL در این صنایع 3/2± 51/78 می باشد. نتایج حاصل از دوزیمتری صدا نشان داد که میزان شاخص Leq در اکثر قسمت های تولیدی در این گروه از صنایع به جز حلاجی، فتیله پیچی، چله پیچی، آهار و رنگ زنی بالاتر از dB 90 است (005/0>P).
بحث: نتایج نشان داد که صنایع نساجی از آلودگی صوتی بالایی برخوردار ند به طوری که در بیشتر قسمت های این صنعت میزان صدا از استاندارد (dB 90) بالاتر می باشد. داده های مربوط به محدوده فرکانسی انرژی صوتی نشان دهنده خطرناک بودن و بالابودن میزان شاخص PSIL می باشد. مقادیر اشاره شده در ارتباط با میزان صدا در شرکت های مختلف نساجی در اکثر مقالات با یکدیگر متفاوت بوده که این مساله به دلیل تفاوت در ساختار ساختمان و تکنولوژی بکار رفته در این گروه از صنایع می باشد. این امر می تواند نشان دهنده تاثیر محیط و نوع تکنولوژی بکاررفته در آلودگی صوتی در این گروه از صنایع باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p250930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!