روش های محاسبه بار بیماری کووید- 19: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همه گیری کووید 19 در سال 2020، به یکی از مهم ترین چالش های نظام سلامت در جهان تبدیل شده است. این همه گیری، علاوه بر مرگ و میر و ایجاد ناتوانی، هزینه های زیادی را به همراه داشته است. مطالعه حاضر، با هدف شناسایی روش های محاسبه بار اقتصادی همه گیری کووید-19 انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر با روش مرور نظام مند انجام شد. تمامی مقالات مرتبط با بار بیماری کووید 19 تا ماه می سال 2021 در پایگاه های اطلاعاتیPubMed ، Science Direct، ProQuest، Cochran library و موتورهای جستجویGoogle  و Google Scholar جستجو شدند. درنهایت تعداد 9 مقاله در مرحله نهایی تحلیل شدند.

یافته ها

  تعداد 9 مطالعه از دسامبر 2019 تا آپریل 2021 به بررسی و محاسبه بار بیماری کووید-19 پرداخته بودند. تعداد 5 مطالعه در سال 2020 و 4 مطالعه در سال 2021 منتشر شده بود. این مطالعات در چین، ایالات متحده، عربستان صعودی، ایتالیا، برزیل و ایران انجام شدند. هزینه های این بیماری به هزینه های پزشکی و غیرپزشکی طبقه بندی شده بودند. به علت نوظهور بودن این بیماری و عدم وجود دانش کافی درباره این بیماری، محدودیت های اساسی در  انجام مطالعات بار اقتصادی این همه گیری وجود دارد.

نتیجه گیری

دسترسی به اطلاعات مهمترین پیشنیاز انجام این مطالعات است. بنابراین شیوه مدیریت بیماری، اطلاعات و موارد تشخیصی در سطح ملی روی محاسبه بار اقتصادی این بیماری بسیار موثر است. الزامات، محدودیت ها و چهارچوب اساسی محاسبات، در برآورد بار اقتصادی این بیماری، باید مورد توجه محققان و سیاست گذاران نظام سلامت قرار گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!