عوامل موثر بر اعتماد در سالمندان بر اساس داده های فاز دوم عدالت شهری و ابزار پاسخگویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعتماد یکی از مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت سالمندان است. با توجه به اهمیت اعتماد، این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر دموگرافیک، اقتصادی-اجتماعی و سلامت بر اعتماد در سالمندان بالای 60 سال انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی با استفاده از داده های فاز دوم عدالت شهری و ابزار پاسخگویی Urban Health equity and response tool-2 Urban HERAT-2 روی 5760 سالمند انجام شد. وضعیت اقتصادی خانوار به روش تحلیل مولفه های اصلی و بر اساس متغیر های تسهیلات و لوازم زندگی سنجیده شد. سپس با استفاده از متغیر های دموگرافیک و اقتصادی-اجتماعی نظیر نمره اقتصادی خانوار، شغل، قومیت، تحصیلات و سلامت جسمی خودگزارش شده و سلامت روان در رگرسیون خطی مدل تبیین کننده اعتماد با نرم افزار STATA ارایه شد.

یافته ها:

 نتایج نشان داد متغیرهای لوازم و تسهیلات زندگی 58/0 واریانس نمره اقتصادی خانوار را تبیین می کنند. همچنین وضعیت تاهل، کارگر فصلی، کارگر دایمی و نسبتا فقیر بودن سالمندان با کاهش اعتماد در سالمندان و توانایی خواندن و نوشتن سالمند، سلامت جسمی خودگزارش شده خوب و بدون تغییر با افزایش اعتماد در سالمندان همراه بود. متغیر های سن، جنس، بازنشستگی، قومیت و سلامت روان نیز با اعتماد سالمندان مرتبط نبود.

نتیجه گیری

متغیرهایی نظیر مشاغل کارگری، تحصیلات کم و وضعیت اقتصادی نامناسب عوامل موثر بر اعتماد در سالمندان بودند. یافته های این مطالعه نشان داد بین اعتماد نهادی و بین گروهی در سالمندان ارتباطی وجود ندارد که این نیازمند توجه سیاست گذاران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!