ارزیابی حساسیت ضدقارچی مشتقات 3، 4-دی-هیدروپیریمیدین-1-(H2)-ال-H1- پیرول بر روی ایزوله های بالینی کاندیدا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به گسترش مقاومت های دارویی به آزول در میان گونه های کاندیدا یافتن ترکیبات جدید موثر در شرایط آزمایشگاه مانند مشتقات 3،4-دی-هیدروپیریمیدین حایز اهمیت می باشد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی حساسیت ضدقارچی مشتقات 3،4-دی-هیدروپیریمیدین-1-(H2)-ال-H1- پیرول بر روی ایزوله های بالینی کاندیدا می باشد.

مواد و روش ها:

 حساسیت دارویی 102 ایزوله کاندیدا با منشا اتومایکوزیس نسبت به مشتقات دی- هیدروپیریمیدین و داروی ایتراکونازول به روش میکرودایلوشن براث و بر اساس دستورالعمل CLSI-M27S4 ارزیابی شد. دامنه رقت دارویی ترکیبات و داروی ضدقارچ 16-0/016 میکروگرم/ میلی لیتر بود. غلظتی از ترکیبات که حداقل 50 درصد مهار رشد نسبت به گروه کنترل مثبت مشاهد شد به عنوان MIC (حداقل غلظت مهاری رشد) در نظر گرفته شد. آنالیز آماری با نرم افزار20 SPSS انجام شد.

یافته ها:

 نتایج نشان داد مشتقات 3،4-دی- هیدروپیریمیدین-1-(H1)-ال-H2- پیرول، دارای MIC بیش تری نسبت به داروی ایتراکونازول علیه گونه های کاندیدا هستند. هم چنین در مقایسه مقادیر MIC های مشتقات 3، 4-دی-هیدروپیریمیدین با یکدیگر (P1-P4)، مشتقات P1 مقادیر MIC پایین تری نسبت به سه مشتق دیگر داشت و تقریبا تمامی ترکیبات علیه کاندیدا آلبیکنس کارایی بیش تری را نسبت به گونه های دیگر کاندیدا از خود نشان دادند .

استنتاج

با وجود این که اثرات ضد قارچی مشتقات 3، 4-دی-هیدروپیریمیدین-1-(H2)-ال-H1- پیرول علیه گونه های کاندیدا در مقایسه با داروی ضدقارچی ایتراکونازل به طور معناداری کم تر بود ولی می توان با ایجاد تغییرات ساختاری در این ترکیبات، اثرات ضدقارچی آن ها را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!