ارزیابی رابطه اینسایزور های سنترال ماگزیلا با اینسایزیو پاپیلا در دنچر کامل و مقایسه آن با افراد با دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

این مطالعه با هدف ارزیابی رابطه اینسیزورهای سانترال ماگزیلا با اینسیزیو پاپیلا در دنچر کامل و مقایسه آن با افراد با دندان انجام پذیرفت.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، فاصله افقی بین حداکثر برجستگی سطح لیبیال اینسیزورهای سانترال ماگزیلا تا نقطه میانی و نقطه خلفی اینسایزیو پاپیلا به وسیله ی کولیس بر روی کست تهیه شده از 30 بیمار با دندان و 30 دنچر کامل که در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساخته شده بود، اندازه گیری شد.

یافته ها: 

با استفاده از آزمون T فاصله میانگین از نقطه میانی اینسایزیو پاپیلا تا سطح لیبیال در افراد با دندان 0/866±9/641 میلی متر و در دنچرهای کامل 1/504±8/851 میلی متر اندازه گیری شد. هم چنین فاصله میانگین از نقطه خلفی اینسایزیو پاپیلا تا سطح لیبیال در افراد با دندان 1/264±12/815 میلی متر و در دنچرهای کامل 1/837±10/788 میلی متر بوده است. از آزمون T مستقل جهت مقایسه دو گروه استفاده شد. در تعیین فاصله نقطه میانی تا سطح لیبیال اختلاف بین دو گروه با دندان و دنچرهای کامل، از لحاظ آماری معنی دار و به طور میانگین 0/790 میلی متر بوده است (0/05>P). هم چنین در تعیین فاصله نقطه خلفی تا سطح لیبیال نیز اختلاف بین دو گروه از لحاظ آماری معنی دار بوده است و اختلاف آن ها در این مورد 0/407±2/026 میلی متر محاسبه شد (0/001>P).

استنتاج

با توجه به محدودیت های مطالعه استفاده از نقطه ی میانی اینسیزیو پاپیلا نسبت به نقطه خلفی جهت ارزیابی مکانی دندان های قدامی در بیماران پروتز کامل پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!