مقایسه سطح سرمی آنتی ژن اختصاصی پروستات در مبتلایان به سرطان پروستات و برخی سرطان های غیر پروستاتی

چکیده:
سابقه و هدف
تاکنون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، به عنوان یک شاخص آنتی ژنیک مهم سرطان پروستات و یک آنتی ژن مخصوص بافت پروستات محسوب می شد، ولی در چند سال اخیر، با استفاده ازتکنیک های مختلفی آن را ازعصاره بافت های مختلف سرطانی زنان ومردان مبتلا (بامنشا غیرپروستاتی) نیز استخراج کرده اند.این امر، می تواند اختصاصیت PSA را نسسبت به بافت پروستات مورد تردید قرار دهد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح سرمی آنتی ژن اختصاصی پروستات در مبتلایان به سرطان پروستات و برخی سرطان های غیر پروستاتی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعین به بیمارستان های امام خمینی تهران، مرکز انستیتو تحقیقات کانسر و مرکز آموزشی درمانی طالقانی کرمانشاه طی سال های 1379تا1380انجام شده است. نمونه تحت مطالعه 167نفر شامل 29فرد سالم و 138بیمار(62نفر زن و 76نفر مرد) مبتلا به 23نوع سرطان های پروستاتی و غیرپروستاتی بودند. برای اندازه گیری سطح سرمی PSA، از روش ایمونورادیومتریک (IRMA) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون های آماری T مستقل و من ویتنی ارائه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد میزان سطح سرمی PSA درمردان مبتلا به سرطان پروستات (21/29 ±31/66) نسبت به سایر انواع سرطان ها در مردان (65/0 ±96/0) دارای اختلاف معناداری است(p<0.001). همچنین میزان سرطان کولون (7/11 ±84/11) نیز در مقایسه با سایر سرطان های غیر پروستاتی اختلاف معناداری را نشان داد (p<0.04). بین میزان سطح سرمی PSA درمردان مبتلا به سرطان های غیرپروستاتی (65/ 0 ± 96/0) وافراد سالم (96 /0± 38/1) اختلاف معناداری وجود داشت. میزان سطح سرمی PSA در زنان سالم (035/0± 045/0) در مقایسه با زنان مبتلا به سرطان سینه (11/0± 2/0) اختلاف معناداری را نشان داد (p<0.001) بحث: اگرچه نتایج به دست آمده در این طرح نشان دهنده مقادیری از PSA در سرم افراد مبتلا به سرطان های غیرپروستاتی می باشد، اما جز در یک نوع سرطان در مردان(کولون) و در زنان(سینه)، این مقادیر در حد طبیعی بود. با عنایت به نتایج این بررسی می توان نتیجه گرفت اگرچه پروستات به عنوان منشا اصلی سنتز PSA می باشد، ولی اختصاصی بودن آن در سرطان پروستات تا حدودی مورد تردید است؛ بنابراین پتانسیل پاراکلینیکی PSA می تواند برای پیش آگهی بیماری و تشخیص بعضی از سرطان های غیر پروستاتی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p251132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!