طرح مدلی برای رغبت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به دیابت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

رغبت دانش آموزان در دوره تحصیلی به عنوان شاخص و متغیری روانی -اجتماعی می تواند در فرآیند آموزش و تحصیل نقش مثبت ایفا کند و در نتیجه در برونداد یک سازمان آموزشی تاثیر زیادی داشته باشد و به تناسب آن رابطه قدرتمندی بین رغبت تحصیلی و رضایت شغلی دیده می شود با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر  ارایه مدلی  برای رغبت دانش آموزان با تاثیر ویژگی های دموگرافیک معلم و میانجیگری راهبردهای یادگیری  در دانش آموزان دیابتیک می باشد.

 روش پژوهش: 

جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر دارای دیابت متوسطه شهر زابل در سال 1400 که در رنج 14 تا 17 سال سن داشته و نمونه به روش سرشماری به تعدادد 89 نفر انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خود نظم جویی (پینتریچ و دی گروت، 1990)، و رغبت هالند (1958) برای سنجش اطلاعات ویژگی های دموگرافیک معلمان فرمی محقق ساخته استفاده شده تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls 2 آنجام شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد، که سن و سنوات معلم بر رغبت دانش آموزان تاثیر مثبت دارد و با ورود راهبردهای یادگیری به عنوان متغیر واسطه ای ، سن معلم با ضریب تاثیر 670/5 بر راهبردهای یادگیری تاثیر معناداری می گذارد. درنتیجه راهبردهای یادگیری اثر مثبت سن معلم را بررغبت دانش آموزان را تقویت می کند.

نتیجه گیری

این موضوع بیانگر آن است که بهبود راهبردهای آموزشی و برنامه ریزی جهت این امور می توان با تاکید بر توانمند کردن علمی جامعه فرهنگی نقش تاثیرگذاری برالگوهای تفکر و اشتیاق  دانش آموزان داشته باشیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
1937 تا 1949
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!