بررسی برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی رفسنجان از دیدگاه دانشجویان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ضرورت نیاز به استفاده از زبان انگلیسی آن را به فرصتی برای تدریس در محیط حرفه ای و آکادمیک تبدیل کرده است. زبان انگلیسی برای اهداف ویژه شامل آموزش زبان انگلیسی برای افرادی است که زبان را برای مقاصدی همچون تحصیل در محیط آکادمیک و یا شغل خود نیاز دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، 301 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400، پرسش نامه 19 سوالی شامل چهار بعد اهداف ویژه، محتوای کتاب های درسی، استفاده از فناوری های نوین در کلاس های زبان تخصصی و روش ارزیابی واحد درسی را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی Pearson مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

175 نفر (58 درصد) از دانشجویان مورد بررسی مرد و 126 نفر (0/42 درصد) زن بودند. میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان، 99/1±68/23 سال بود. ارتباط سن با همه ابعاد برنامه درسی به جز محتوا، معنی دار و معکوس بود (05/0>p). دانشجویان در زمینه بعد اهداف ویژه، در سه مقطع تحصیلی (فیزیوپاتولوژی، استاجری و اینترنی)، از لحاظ فناوری (001/0>p)، ارزیابی (001/0=p) و نمره کل (001/0>p) تفاوت معنی داری با هم داشتند.

نتیجه گیری: 

دانشجویان از تعداد واحدهای درس زبان تخصصی، برگزاری کلاس ها در صبح، تناسب تمرین های کتب و آزمون های چندگزینه ای رضایت داشته و از در نظر گرفتن صرف نمره پایان ترم و عدم وجود مطالعات موردی در کتب درسی ناراضی بودند. بنابراین، نیازسنجی و ارزیابی مداوم دانشجویان جهت آموزش بهتر لازم می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
885 تا 900
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!