تبیین فقهی پزشکی ماهیت صرع
صرع براساس فهم جدید، یک بیماری عصبی است، اما در گذشته غالبا آن را یک بیماری روانی دانسته و حقوق بیماران را بر این اساس تبیین میکردند. پژوهش حاضر ضمن توجه به نگاه فقیهان گذشته و تبیین دیدگاه آنان و با مراجعه به متون تخصصی علوم مغز و اعصاب و روان پزشکی و با هدف بیان ماهیت حقیقی بیماری صرع و تفاوت آن با بیماریهای روانی و جنون و نیز لزوم بازنگری در فقه اسلامی نسبت به حقوق این بیماران صورت گرفته است.
مواد و روشها:
این پژوهش یک مطالعه میان رشتهای و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و براساس دادههای طب سنتی، فقه اسلامی و علوم مغز و اعصاب و روانپزشکی است. گردآوری این دادهها به طریق کتابخانهای بوده و تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است.
نتیجهگیری:
در این پژوهش ضمن تبیین دیدگاه طب سنتی و فقهای اسلامی و علوم جدید مغز، اعصاب و روان پزشکی، این نتیجه حاصل شد که بیشتر فقهای شیعه صرع را صرفا «الحاله المعهوده» توصیف کردهاند، اما فهم فقهای اهل سنت و طب سنتی از صرع، این است که صرع یک بیماری روانی و یا متافیزیکی و تحت تاثیر ارواح و اجنه بوده و یا متاثر از اخلاط بدن است و برخی هم آن را شبیه اغما و غش دانستهاند. در حالی که این فهم و برداشت صحیح نیست زیرا امروزه صرع را یک اختلال عصبی و نه روانی میدانند. بر این اساس لازم است که فقها و دانشمندان احکام مصروعین را بر این اساس و در جهت احقاق حقوق این بیماران، باز تعریف کنند.
صرع ، دانش پزشکی ، فقه اسلامی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.