تاثیر نگرش پرستاران در اشتراک گذاری دانش در پذیرش سیستم های فناوری اطلاعات بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سیستم های اطلاعات سلامت، شامل تعامل بین افراد، فرآیندها و فناوری به منظور پشتیبانی از عملیات و مدیریت در ارایه اطلاعات ضروری برای بهبود کیفیت خدمات مراقبت های بهداشتی می باشد. از آنجایی که پرستاران به عنوان یکی از ارکان اساسی خدمت رسان به بیماران در بیمارستانها هستند، باید در تسهیم دانش و اطلاعات خود فعالانه ایفای نقش کنند. بنابراین هدف از انجام این مطالعه تاثیر نگرش پرستاران جهرم در اشتراک گذاری دانش در پذیرش سیستم های فناوری اطلاعات بالینی، می باشد.

روش کار

 این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 129 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی و درمانی شهرستان جهرم انجام شد. ابزار جمع اوری اطلاعات در این مطالعه دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اشتراک گذاری دانش در پذیرش سیستم های فناوری اطلاعات بالینی بود.  تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های اماری توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری P<0.05 صورت گرفت.

نتایج

 129 نفر از پرستاران جهرم در مطالعه شرکت کردند. اکثریت شرکت‌کنندگان در مطالعه زن (4/67%) و متاهل (9/58%) بودند و در شیفت‌های در گردش (7/83%) فعالیت داشتند. نگرش اکثریت پرستاران جهرم در سطح واقع‌ بینانه 81 نفر (8/62%) بوده است و نگرش بقیه متوسط بوده است. در بین ابعاد نگرش پرستاران جهرم در اشتراک‌گذاری دانش در پذیرش سیستم‌های فناوری اطلاعات بالینی، کمترین میانگین مربوط به بعد در خطر افتادن استقلال حرفه‌ای و بیشترین میانگین مربوط به بعد نگرش نسبت به اشتراک‌گذاری دانش بوده است.

نتیجه گیری

 با توجه به یافته های این پژوهش، نوع نگرش نسبت به اشتراک ‌گذاری دانش ، درخطر افتادن استقلال حرفه ای و سطح تحصیلات بالاتر ، به طور مستقیم بر نگرش پرستاران نسبت به سیستم های فناوری اطلاعات بالینی و سیستم های اشتراک اطلاعات تاثیر گذار می باشد ، از آنجا که استفاده از سیستم های اشتراک ‌گذاری دانش و تکنولوژی های جدید میتواند سبب افزایش بهره بری پرستاران در بیمارستان ها و محیط های درمانی شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!