بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر مسئولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد مدارس دبیرستان شهرستان ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

نوجوانی یکی از مهم ترین و پر ارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود، زیرا سر آغاز دگرگونی های جسمی و روانی است. با اینحال، جدایی از یک والد به هر طریقی می تواند چهارچوب خانواده را به هم بریزد و التهاب این دوران را بیشتر کند. از طرفی از طریق خانواده است که نوجوان یاد می گیرد چگونه به جامعه پیرامون خود سامان دهد و مسیولیت اعمال خویش را به عهده بگیرد و به نظر می رسد تک والد بودن می تواند موجب بروز اختلال در روند مسیولیت پذیری نوجوانان شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر مسیولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد انجام شد.

مواد و روش کار

این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود که در سال 1400 بر روی 100 نوجوان دختر تک والد 18-15 سال صورت گرفت. در این مطالعه، نمونه‎گیری چند مرحله ای و تخصیص دو گروه به روش کنترل و مداخله به روش تصادفی انجام شد. مشارکت کنندگان واجد شرایط ورود به مطالعه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مسیولیت پذیری نوجوانان را در دو گروه کنترل و مداخله در شروع مطالعه، پس از مداخله و 6-4 هفته بعد از پایان مداخله تکمیل کردند. جلسات آموزش به شکل مجازی و به صورت گروهی در بستر اسکای روم به مدت 90-60 دقیقه انجام شد. تعداد افراد هر گروه شامل 10-6 نفر و تعداد جلسات آموزش گروهی، 10 جلسه و فاصله برگزاری جلسات یک هفته بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل وآنالیز واریانس با آزمون های تکراری و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 P< در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

نتایج، بیانگر تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره مسیولیت پذیری نوجوانان دختر در دو گروه مداخله و کنترل، پس از پایان مداخله بود (001/0<p).

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، آموزش مهارت های زندگی می تواند باعث افزایش مسیولیت پذیری آنان گردد. با توجه به اهمیت مسیولیت پذیری برای رشد و سلامت فردی، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و نهایتا پیشرفت جامعه، آموزش مهارت های زندگی در نوجوانان دختر تک والد توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 455
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!