ارزیابی آزمایشگاهی اثر ضد باکتریایی دانه کاروتنوئیدی گونه رودوتورولا گلوتینیس بر استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از ورم پستان گاو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ورم پستان به عنوان پرهزینه ترین بیماری گاوهای شیری، سالیانه خسارات زیادی را به صنعت دامپروری در جهان وارد می سازد. یکی از مهمترین باکتری های ایجاد کننده ورم پستان بالینی در گاوها، استافیلوکوکوس اوریوس است که به اکثر آنتی بیوتیک های رایج در دنیا  مقاوم شده است. از این رو محققان در پی روش های نوین در درمان چنین عفونت های شده اند که رنگدانه های میکروارگانیسم ها نیز جزء این موضوعات قرار می گیرد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثر رنگ دانه های کاروتنوییدی تولید شده توسط مخمر رودوتورولا گلوتینیس روی جدایه های ورم پستانی استافیلوکوکوس اوریوس بود.  برای جداسازی استافیلوکوکوس اوریوس، از شیر 100راس گاو مبتلا به ورم پستان نمونه برداری انجام شد و ژن  femA  برای تایید مولکولی در بین جدایه های مشکوک به استافیلوکوکوس،  با استفاده از روش PCR شناسایی گردید. همچنین جدایه رودوتورولا گلوتینیس بدست آمده از یکی از نمونه های ورم پستانی مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و  بعنوان نمونه مخمر تولید کننده پیگمان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعات نشان داد که  اثرمهارکنندگی بر روی رشد استافیلوکوکوس با استفاده از رنگدانه استخراج شده از رودوتورولا گلوتینیس کاملا مشهود بوده و بیش از 80 درصد نمونه های استافیلوکوکوس اوریوس به رنگدانه اخذ شده از رودوتورولا گلوتینیس با غلظت 200 میکروگرم حساس گزارش شد. همچنین علاوه بر استافیلوکوکوس اوریوس  بعنوان یکی از عوامل مسبب اورام پستان در دام های شیری، مخمر رودوتورولا گلوتینیس نیز میتواند خود بعنوان عامل ایجاد کننده ورم پستان باشد. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که رنگدانه های جداسازی شده از رودوتورولا گلوتینیس مهار رشدی بسیار خوبی بر روی استافیلوکوکوس اوریوس  بعنوان یکی از عوامل مسبب ورم پستان در گاو را داشته و با توجه به افزایش مقاومت میکروبی این عامل، می توان از این رنگدانه های طبیعی به جای آنتی بیوتیک های سنتتیک و کاهش مقاومت میکروبی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
3773 تا 3782
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!