معرفی یک ابزار: ساخت و استاندارد سازی نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر (MMFIT) برای کودکان 7 تا 9 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نسخه اول آزمون   چند وجهی هوش سیال ماهر کودکان (MMFIT) با هدف ساخت و استاندارد سازی  ابعاد مختلف هوش سیال در دانش آموزان 7 تا 9 سال انجام شد. مبنای نظری این آزمون نظریه کتل- هورن- کارول (CHC)  و نظریه هوش موفق استرنبرگ (2021) می باشد.

روش پژوهش: 

روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روش آمیخته از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف بنیادی بود. بر این هدف 621 دانش آموز ، از مدارس غیر انتفاعی 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران5 منطقه تهران (1 ، 3 ،6، 5، 18) شامل مناطق شمالی ،مرکزی ،جنوبی، شرقی و غربی  با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای  مرحله ای انتخاب شدند.

یافته ها

جهت تحلیل داده ها از روش های  مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار23 spss و lisrel   بر روی 130 سوال   نهایی،  یک مدل 6 عاملی شامل دانش (عمومی، شخصیتی، هیجانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، معنوی، ورزشی و فنی) ، ادراک (شکل از زمینه ،بازشناسی شکل ،تکمیل دیداری و توالی ادراکی)، استدلال (تصویری، ماز ، ماتریس و محاسبات ذهنی) ،توجه (تک بعدی ،چند بعدی و هندسی) ،حافظه (تصویری ،شنیداری  و عددی) و سرعت پردازش (پردازش تصویری ،نمادها ،توالی حرف) را نشان داد. مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی که با استفاده از نرم افزارlisrel  انجام شده نیز برازش مدل اندازه گیری  6 عاملی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند .

 نتیجه گیری: 

با استفاده از این آزمون   می توان توانایی های متفاوت دانش آموزان را شناسایی کرد با اموزش های متناسب با توانایی های شناسایی شده زمینه لازم برای شکوفایی استعداد ها و  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کرد و مسیر را برای رسیدن به یک زندگی سعادتمند فراهم کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!