مقایسه ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار در چرخه های زیستی روزانه در دانش آموزان دختر و پسر12-8 ساله با و بدون اختلال یادگیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تغییرات ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار در ساعات مختلف روز در دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری با گروه سنی 8 تا 12 ساله، با توجه به مبحث زمان‌‌‌ روانشناسی می‌باشد.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و علی –مقایسه ای است. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان 8ا لی 12ساله در پایه‌های ابتدایی مناطق 13، 14 و 15 در مدارس دو نوبته‌ی شهرتهران در سال تحصیلی 1397-1398 و1399-1398 می‌باشد.حجم نمونه شامل 232 نفرمی‌باشد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و درمرحله‌ی بعد به شکل تصادفی 117دانش‌آموز عادی (60دختر و57 پسر عادی (و 115 دانش آموز دارای اختلال یادگیری خواندن (55دختر و60پسر) انتخاب شدند. حجم نمونه با توجه به نوع متغیرهای وابسته و مستقل (میزان ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار ؛کمی پیوسته وچرخه‌های زیستی روزانه؛ طبقه‌ای چند ارزشی)و روش علی _مقایسه‌ای پژوهش، حداقل 15 نفر برای هرگروه توصیه شده است لذا با احتمال احتساب ریزش تعداد نمونه‌ها در هر زیرگروه ؛ دختر و پسر و با و بدون اختلال یادگیری تقریبا 60دانش اموز در نظر گرفته شد. هرگروه به ترتیب در 4 نوبت مورد آزمون‌های ادراک مهارت‌های بینایی، بررسی یکپارچه عملکرد دیداری شنیداری و خرده آزمون‌های سرعت پردازش هوش وکسلر (نمادیابی و رمزگذاری) قرار گرفتند. نتایج این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری جهت تعیین تفاوت معناداری بین چند نمونه کاملا مستقل درنرم افزار (SPSS22) موردتحلیل قرار گرفته است.

یافته‌ها:

 ادراک دیداری درگروه دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری و در ساعات مختلف شبانه‌روز دارای تفاوت معناداری می‌باشد. ادراک دیداری در گروه دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری می باشد و میزان مولفه‌های حافظه توالی بینایی، ادراک فضایی بینایی و ادراک ثبات شکل بینایی در ساعات بعد از ظهر بیشتر از ساعات صبح می باشد. علاوه بر این سرعت پردازش دختران در مولفه نمادیابی بطور معناداری بالاتر از پسران می باشد و بالاترین میانگین سرعت پردازش در همه‌ی گروه‌ها در ساعات 15/14-45/13 مشاهده شد.همچنین توجه پایدار دیداری و شنیداری در گروه دانش آموزان عادی بطور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری می باشد و بالاترین میانگین توجه پایدار دیداری وشنیداری نیز در ساعات 15/14 تا45/13 ملاحظه گردید.دانش آموزان دختر با میانگین بالاتری در توجه پایدار به نسبت دانش‌آموزان پسر شناخته شدند هرچند که این تفاوت معنادارنمی‌باشد.

بحث و نتیجه‌گیری:

 به طور کلی یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در برنامه ریزی درسی دانش‌آموزان توجه به عواملی چون؛ جنسیت، ساعات روز، ساعات حداقل و حداکثری شاخص‌های شناختی حایز اهمیت است و باید بر حسب نوسانات طبیعی کارآمدی توانمندی‌های ذهنی آنان صورت گیرد.همچنین عوامل دیگری چون صبحگاهی و شامگاهی بودن، چرخه خواب و بیداری و عوامل تغذیه‌ای دانش آموزان و...مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!