بررسی پیش آگهی کوتاه مدت عفونت قطعی نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سپسیس نوزادی یک عفونت باکتریایی سیستمیک شدید است که بر پیش آگهی نوزادان نارس اثر می گذارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی پیش آگهی کوتاه مدت عفونت نوزادی انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی روی 729 نوزاد پره ترم مشکوک به عفونت در بخش نوزادان بیمارستان قایم (عج) مشهد طی خرداد 1394 تا خرداد 1400 با نمونه گیری در دسترس انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، چک لیست پژوهشگر ساخته شامل مشخصات نوزادی (سن حاملگی، وزن هنگام تولد، نمره آپگار دقیقه اول و پنجم، وضعیت موقع ترخیص) و یافته های آزمایشگاهی (تعداد گلبول های سفید و پلاکت ها، C-reactive Protein و کشت خون و مایع مغزی نخاع) بود. پیش آگهی نوزادی از نظر مرگ یا ترخیص بین نوزادان دارای عفونت قطعی و بدون آن، مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها:

 براساس نتایج این مطالعه وزن کم هنگام تولد و سن حاملگی کمتر و نمره آپگار پایین تر ریسک مرگ نوزادی را افزایش می دهد. حدود یک پنجم نوزادان با عفونت قطعی فوت کردند. مرگ ناشی از عفونت حدود پنج برابر گروه نوزادان ترخیص شده بود. 44% از نوزادان مبتلا به سپسیس زودرس و 40% از نوزادان مبتلا به سپسیس دیررس فوت شدند. در موارد مرگ نوزادی ناشی از سپسیس، شایعترین عامل عفونی گرم منفی، آسینتوباکتر و شایعترین عامل عفونی گرم مثبت، انتروکوک بوده است.

نتیجه گیری:

 عفونت قطعی نوزادان، پیش آگهی آنها را بدتر می کند. به طوری که خطر مرگ نوزادان نارس را پنج برابر افزایش می دهد. احتمال مرگ در مننژیت بیش از سپسیس و در سپسیس زودرس بیش از دیررس و در سپسیس ناشی از گرم منفی بیشتر از گرم مثبت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
625 تا 632
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!