سنگ چینه نگاری، ریزرخساره ها و زیست چینه نگاری سازند پابده بر مبنای روزن داران شناور در میدان نفتی گچساران (فروافتادگی دزفول، جنوب غرب ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی سنگ چینه نگاری، ریزرخساره ها و زیست چینه نگاری سازند پابده بر مبنای زون بندی های زیستی جدید روزن داران شناور در محدوده تتیس، یک برش زیر سطحی واقع در میدان نفتی گچساران (چاه -314) مورد مطالعه گرفته است. ضخامت سازند پابده در این برش، 241 متر و لیتولوژی عمده آن شامل شیل آهکی، شیل، سنگ آهک رسی و سنگ آهک چرتی می باشد. مرز زیرین سازند پابده با سازند گورپی به صورت ناپیوسته و مرز بالایی آن با سازند آسماری به صورت پیوسته می باشد. بررسی توزیع روزن داران شناور در برش زیرسطحی (گچساران 314) به شناسایی 52 گونه متعلق به 21 جنس روزن داران شناور و معرفی 17زون زیستی بر اساس و یا معادل بیوزوناسیون جهانی وید و همکاران (2011) در ناحیه فروافتادگی دزفول منجر شده است. زون های زیستی شناسایی شده،2 زون زیستی در پالیوسن،13زون زیستی در ایوسن و 2 زون زیستی در الیگوسن را شامل می شوند که با برخی از زون های زیستی ارایه شده در محدوده تتیس تطابق خوبی را نشان می دهند. بر اساس مجموعه روزن داران و زون های زیستی مرتبط با آنها، سن سازند پابده در منطقه مورد مطالعه پالیوسن میانی (سلاندین) - الیگوسن پیشین (روپلین) تعیین شده است. زون های زیستی شناسایی شده در این برش با برش های (تنگ حتی، یال شمالی تنگ پابده، چهارده و کوه لار) در پهنه ایذه حوضه زاگرس مقایسه شدند. مطالعات پتروگرافی و میکروسکوپی سازند پابده بیان گر آن است که رسوبات سازند در گروه میکروفاسیس های محیط دریای باز (Deep shelf) نهشته شده است، این ریز رخساره های سازند نشانه نهشت رسوبات سازند در یک پلاتفرم کربناته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!