شناسایی و تعیین مقدار تاثیر متغیرهای کنترلی کارخانه بر خواص فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر با دانسیته متوسط با سیستم شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خواص فرآورده های مرکب چوبی حاصل ازمتغیرهای کنترلی یا به عبارت دیگر ماشین های فرآیندی کارخانه است. شناسایی این نقاط حساس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به کنترل کننده های خط تولید کارخانه این امکان را می دهد که بتوانند خط تولید و کیفیت محصول را به شکل کاملا مهندسی تنظیم نمایند و یا مطالعه دقیق تری از رفتار مواد و فرآیند داشته باشند. متغیرهای ورودی این کارخانه از سه شیفت کاری به تعداد 154 ردیف داده متناظر با همدیگر و با خصوصیات خروجی هستند. متغیرهای ورودی کارخانه شامل متغیرهای درصد رطوبت خرده چوب، دانسیته خرده چوب، دانسیته کیک، درجه حرارت مواد، مقدار مصرف چسب به درصد، مقدار مصرف چسب به کیلوگرم، رطوبت الیاف و سرعت پرس و داده های اندازه گیری شده شامل دانسیته، مدول خمشی، مدول الاستیسیته، چسبندگی داخلی، رطوبت تخته و واکشیدگی ضخامت می باشد. پس از نرمال سازی داده ها، مقدار تاثیر متغیرهای ورودی بر هرکدام از خواص تخته فیبر با روش شبکه عصبی مصنوعی و براساس معیارهایی مانند آزمون گاما و درصد خطا مشخص شد. نتایج نشان دادند که تمامی متغیرهای ورودی بر خصوصیات خروجی تخته فیبر اثرگذار می باشند و ترتیب اثرگذاری متغیرها به نوع خصوصیات بستگی دارد. اثر متغیرهایی مانند دانسیته کیک الیاف تقریبا بیشتر از بقیه متغیرها بود. برخی متغیرهای ورودی مانند مقدار چسب به کیلوگرم بر روی خواص تخته فیبر با دانسیته متوسط اثر کمتری دارند و این متغیر در خط تولید برخی کارخانه ها ثابت در نظر گرفته می شود. همبستگی بالای مقدار پیش بینی با مقدار واقعی خروجی ها و درصد خطای کم آن اعتبار بالای پیش بینی ها را نشان داد که به ترتیب بالای 9/0 و کمتر از 9 درصد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!