بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر میزان رضایت کاربران کتابخانه‏ های عمومی بر اساس مدل کانو و تحلیل عملکرد تاثیر نامتقارن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کتابخانه های عمومی را می توان یکی از مهم ترین کانون های فرهنگی اجتماعی جوامع مترقی بر شمرد که رضایت کاربران این نهادهای عمومی، می تواند بر مرجعیت این نهادها بیافزاید؛ یکی از مولفه ها مهم و اثرگذار بر رضایت کاربران کتابخانه های عمومی، کیفیت خدمات است. در امتداد موضوع پیش گفته، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر میزان رضایت کاربران کتابخانه‏های عمومی شهرستان قایمشهر از دیدگاه کاربران کتابخانه می باشد.

روش شناسی:

 روش پژوهش توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کیفیت خدمات لیب کوآل و رضایتمندی کاربران استفاده شده است. در این پژوهش تعداد 5 واحد کتابخانه مورد بررسی بوده که درنهایت 300 پرسشنامه در این تعداد واحد نام برده پخش شد. جامعه آماری با استفاده از آزمون آماری و نیز فرمول تبدیل طیف لیکرت به مدل کانو و نیز فرمول های تاثیر عملکرد نامتقارن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

رتبه بندی مولفه های متغیر کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی شهرستان قایمشهر معنادار است. مولفه تاثیر خدمات کتابخانه در رتبه اول و مولفه های مکان کتابخانه و کنترل اطلاعات در رتبه های بعدی قرار دارند و همچنین مولفه تاثیر خدمات جزء گروه خدمات انگیزشی با عملکرد بالا می باشد مولفه کنترل اطلاعات جزء گروه خدمات انگیزشی و دارای عملکرد پایین است مولفه های مکان کتابخانه جزء گروه خدمات عملکردی است.

نتیجه

یافته های پژوهش به طور کلی حاکی از مطلوبیت تاثیر خدمات و کنترل اطلاعاتی است و فضا و مکان کتابخانه در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد. رضایت عمومی از کیفیت کتابخانه های عمومی قایم شهر نسبتا مطلوب است. سطح رضایت برای سه مولفه خوب و برای سه مولفه در حد متوسط بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!