اثرات توسعه مزارع کوچک مقیاس پرورش ماهیان خاویاری بر کیفیت پساب منطقه (مطالعه موردی: مزارع پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان آستارا و تالش)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه در مزارع پرورش ماهیان خاویاری در حاشیه سواحل دریای خزر در استان گیلان انجام گرفت.  هدف بررسی کیفیت آب ورودی و پساب خروجی تعداد 6 مزرعه بود. نمونه برداری از فروردین تاآذر ماه سال 1398 انجام شد. پارامتر کدورت به وسیله دستگاه کدورت سنج، کل موادجامد محلول به وسیله TDS متر، ارتو فسفات و فسفات کل به وسیله روش اسکوربیک اسیدآنتی مونیل تارتارات، آمونیم به وسیله تقطیر اولیه نسلریزاسیون، نیترات با روش احیاکادمیوم، اکسیژن محلول با روش وینکلر، باکتری های کلیفرم به وسیله MPN، روغن وچربی به روش وزن سنجی و دیگر پارامترها با روش های استاندارد اندازه گیری شدند. در تمامی مراکز تفاوت معنی داری در میانگین پارامترها مشاهده شد. میانگین فسفات مزارع 0/05± 0/17میلی گرم بر لیتر محاسبه شد که از استاندارد سازمان بهداشت جهانی به مراتب بالاتر بود همچنین میانگین کدورت پساب مزارع (1/60± 29/69 Ntu) نیز مقداری به مراتب بیشتر از حد استانداردهای EPA و WHO را نشان داد. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده میانگین کل جامدات محلول در آب مقادیری به مراتب بیشتر از حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی را با میانگین87/70±4466/07 (میلی گرم بر لیتر) نشان داد. از دیگر پارامترهای مورد توجه در بررسی حاضر میانگین تعداد باکتری های کلی فرم در پساب بود که مقادیر بالایی را نسبت به استاندارد نشان دادند. بر اساس نتایج، تصفیه پساب قبل از انتشار آن به محیط های آبی توصیه می شود که علاوه بر کاهش انتقال الودگی میکروبی، به حداقل رساندن خطر یوتریفیکاسیون و کاهش اثرات بر سلامت موجودات آبزی را ناشی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!