تولید آزمایشگاهی و ارزیابی کیفی واکسن سه گانه غیر فعال روغنی علیه بیماری های نیوکاسل، برونشیت عفونی و سندرم افت تولید تخم مرغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگرچه واکسن های بیماری نیوکاسل (ND) و برونشیت عفونی (IB) درحال حاضر در کشور در دو شکل زنده و غیرفعال در حال تولید می باشند، اما تاکنون واکسنی علیه سندرم افت تولید تخم مرغ (EDS) تولید نشده است. در این مطالعه تولید آزمایشگاهی واکسن سه ظرفیتی ND + IB + EDS با هدف کاهش وابستگی به واردات و بومی ساختن تکنولوژی تولید این واکسن در داخل کشور انجام گرفت. سه بذر به کار رفته شامل سویه های V4،یM41 و AV-127 به ترتیب از ویروس های NDها، IB و EDS به لحاظ پاک بودن از باکتری ، قارچ، مایکوپلاسما و سایر ویروس های ناخواسته با استفاده از آزمایشات میکروبیولوژی و PCR مورد ارزیابی قرار گرفتند. سه آنتی ژن به دست آمده در دو فرمولاسیون مختلف به صورت امولسیون آب در روغن تهیه شد. در ارزیابی کیفی، آزمایش های سترونی، پایداری و بی ضرری این امولسیون ها انجام گرفت. بعلاوه، ایمنی زایی دو واکسن در مقایسه با یک واکسن سه گانه مشابه وارداتی از طریق واکسیناسیون به گروه های 20 قطعه ای پولت های 4 هفته با منشاء تخم مرغ عاری از پاتوژن خاص مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش های سرولوژی ممانعت از هماگلوتیناسیون و الایزا، آنتی بادی اختصاصی علیه سه ویروس در سرم این پرندگان ارزیابی گردید. هر دو امولسیون تولیدشده در این مطالعه، ایمنی زایی مطلوب و مشابه با واکسن مشابه سه ظرفیتی وارداتی را داشتند. این مطالعه نشان داد که واکسن های سه گانه (ND + IB + EDS) آزمایشگاهی تهیه شده، پتانسیل تولید به صورت نیمه صنعتی را دارند. بنابراین، این واکسن ها می توانند توانایی تولید واکسن در کشور را تقویت کنند و وابستگی کشور به واردات واکسن های مشابه را کاهش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!