اثر پودر سرخارگل بر عملکرد تولیدی، پاسخ ایمنی، فلور میکروبی روده و برخی فراسنجه های خونی و تولیدمثلی در بلدرچین ژاپنی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از افزودنی های گیاهی در پرورش طیور مدرن خصوصا در مزارع ارگانیک رو به افزایش است. در مطالعه حاضر اثر افزودن پودر سرخارگل به جیره بر عملکرد، وضعیت ایمنی، فلور میکروبی روده و برخی فراسنجه های خونی، سرمی و تولیدمثلی در بلدرچین ژاپنی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 80 قطعه جوجه بلدرچین هفت روزه در قالب طرح کاملا تصادفی به دو تیمار، چهار تکرار و 10 قطعه در هر تکرار تقسیم شدند. تیمارهای آزمایشی شامل: جیره پایه بدون پودر سرخارگل (شاهد) و جیره پایه + mg/mL 150 پودر سرخارگل بودند. افزودن mg/mL 150 پودر سرخارگل به جیره باعث افزایش خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی پرندگان در مقایسه گروه شاهد شد. بیشترین عیار پادتن علیه ویروس نیوکاسل در تیتر اولیه در پرندگان دریافت کننده پودر سرخارگل حاصل گردید. جمعیت باکتری های اشریشیاکلی (Escherichia coli) و تولیدکننده اسید لاکتیک در پرندگان تغذیه شده با پودر گیاه سرخارگل در مقایسه با گروه شاهد به ترتیب کاهش و افزایش پیدا کردند. هماتوکریت، اندیس های MCV و MCH در گروه آزمایشی مکمل شده با پودر سرخارگل افزایش یافت. همچنین، فراسنجه های اسپرمی در بلدرچین های دریافت کننده پودر گیاه سرخارگل در مقایسه با شاهد بهبود پیدا کرد. یافته های این مطالعه تاییدکننده اثر مثبت افزودن پودر گیاه سرخارگل به جیره بر عملکرد، وضعیت ایمنی، سلامت دستگاه گوارش و برخی فراسنجه های خونی و تولیدمثلی در بلدرچین ژاپنی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!