جداسازی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده از دستگاه تناسلی مادیان نژاد ترکمن با تاکید بر جداسازی تایلورلا اکویی جنیتالیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از بیماری های مقاربتی اسب، متریت واگیردار است که توسط باکتری تایلورلا اکویی جنیتالیس ایجاد می شود. علاوه بر این باکتری که یکی از مهم ترین عوامل ناباروری است سایر باکتری ها نیز ممکن است سبب ناباروری شوند. پژوهش حاضر با هدف جداسازی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده از دستگاه تناسلی مادیان نژاد ترکمن با تاکید بر جداسازی تایلورلا اکویی جنیتالیس در شهرستان کلاله انجام شد. در این مطالعه تعداد 52 نمونه به طور تصادفی از ناحیه گودی و سینوس کلیتوریس مادیان گرفته شد. پس از انجام تست های بیوشیمیایی و میکروبیولوژی، آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن انجام شد. برای شناسایی تایلورلااکویی جنتیالیس از دو روش کشت و واکنش زنجیری پلی مراز (PCR) استفاده شد. از هیچیک از نمونه ها به روش کشت و  PCR تایلورلااکویی جنتیالیس جدا نشد. در مجموع 91 سویه باکتریایی جداسازی شد که به ترتیب فراوانی عبارت بودند از: 22 درصد استافیلوکوکوس اوریوس، 21 درصد اشرشیا کلی، 5/14 درصد کلبسیلا، 12درصد ویبریو، 11درصد شیگلا، 9 درصد سودوموناس آیروژینوزا، 9 درصد کورینه باکتریوم و 5/2 درصد انتروکوک. جدایه های گرم منفی و مثبت به ترتیب بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی را نسبت به آنتی بیوتیک های ونکومایسین (8/50 درصد) و پنی سیلین (60 درصد) از خود نشان دادند. همه جدایه ها نسبت به آنتی بیوتیک های نیومایسین، تری متوپریم/سولفامتوکسازول و آمیکاسین حساسیت داشتند. در این بررسی  استافیلوکوکوس اوریوس و اشرشیا کلی بیشترین فراوانی را در بین جدایه ها داشتند و تایلورلا اکویی جنیتالیس به عنوان عامل ناباروری در اسب های ترکمن شهرستان کلاله مطرح نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!