بررسی شکنندگی اسمزی گلبول های قرمز متعاقب تزریق سم خام و فراکسیون های استحصال شده عقرب همی اسکورپیوس لپتوروس و تاثیر آنتی ونوم پلی والان عقرب زدگی برجلوگیری از این تغییرات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عقرب زدگی از مهم ترین معضلات بهداشتی در مناطق گرمسیر جهان، از جمله ایران به شمار می رود. در این مطالعه تغییرات ایجاد شده در شکنندگی اسمزی گلبول های قرمز متعاقب تزریق سم خام و فراکسیون های سم عقرب همی اسکورپیوس لپتوروس و همچنین ارزیابی میزان اثربخشی آنتی سرم پلی والان عقرب زدگی برجلوگیری از این تغییرات در رت صورت گرفت. تعداد 96 سر رت شامل گروه شاهد و گروه دوم الی هشتم به ترتیب سم خام عقرب و فراکسیون های یک الی شش را دریافت نمودند. و سپس در زمان های 1 ، 3 و 24 ساعت پس از تزریق، خونگیری به عمل آمد. گلبول های قرمز در محیط هایی با غلظت های مختلف کلریدسدیم قرار داده شد و میزان همولیز با استفاده از رنگ سنجی تعیین گردید. گروه سم خام و گروه فراکسیون دو، میزان مقاومت گلبول های قرمز را نسبت به غلظت های هیپوتونیک کاهش داده بود، این دو گروه جهت ارزیابی اثر آنتی ونوم تولیدی موسسه سرم سازی رازی مورد چالش قرار گرفتند. نتایج نشان داد، در گروه هایی که سم خام و فراکسیون دو را دریافت نمودند، میزان مقاومت گلبول های قرمز نسبت به غلظت های هیپوتونیک کاهش و منحنی گلبول های قرمز دستخوش تغییر شده است. میزان شکنندگی گلبول های قرمز در این گروه ها و در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری افزایش نشان داده است (05/0>P). فراکسیون یک وسه کمترین تغیرات شکنندگی گلبول های قرمز بوجود آوردند. میزان شکنندگی گلبول های قرمز در گروه هایی که آنتی سرم عقرب زدگی را دریافت کردند در مقایسه با گروه شاهد تغییرات معنی داری را نشان نداده بود تجویز آنتی سرم عقرب زدگی توانسته است از تغییرات  منحنی اسموتیک فراجیلیتی گلبولهای قرمز به طور معنی داری جلوگیری به عمل آورد. (05/0<P).
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!