تاثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی در درس تفکر و سواد رسانه ای (روش آمیخته)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف :

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی در درس تفکر و سواد رسانه ای دوره ی دوم متوسطه بود.

روش شناسی پژوهش:

 طرح این پژوهش، ترکیبی از نوع آشیانه ای آزمایشی و روش پژوهش در بخش کمی شبه آزمایشی،با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و در بخش کیفی، پدیدارشناسی توصیفی بود.جامعه آماری بخش کمی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر شیراز بود.از روش نمونه گیری هدفمند 3کلاس درسی (یک کلاس ارایه نقشه مفهومی،یک کلاس ارایه و ساخت نقشه مفهومی و یک کلاس کنترل) به صورت آرایش تصادفی انتخاب شدند.در بخش کیفی ازدانش آموزان دو گروه آزمایش 15نفر به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند.در بخش کمی برای ارزیابی میزان یادگیری دانش آموزان پیش و پس از مداخله از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد.در بخش کیفی برای کشف سطح ادراک و تجربه دانش آموزان در پیش،حین و پس از اجرا از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه باز پاسخ استفاده شد. روش تحلیل بخش کمی، تحلیل کواریانس و روش تحلیل بخش کیفی تحلیل مضمون بود.

یافته ها

یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ارایه ی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی برافزایش نمره های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس تفکر و سواد رسانه ای تاثیر مثبت دارد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج بخش کمی نشان داد که سطح یادگیری دانش آموزان افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل داشته است.در بخش کیفی مشخص شد که دانش آموزان گروه آزمایشی از شروع تا پایان آموزش در استفاده وساخت نقشه های مفهومی،از سطح بالاتری از درک و تجربه برخوردار شدند.براساس نتایج نهایی استفاده از آموزش مبتنی بر نقشه های مفهومی، میزان یادگیری دانش آموزان را نسبت به روش سنتی افزایش خواهد داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2521306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!